WORK IN PROGRESS

“It’s through mistakes that you actually can grow. You have to get bad in order to get good” – Paula Scher. Als startend ontwerper ben je vaak bang om op je bek te gaan, terwijl deze fouten leiden tot meer diepgang in je werk en ervoor zorgen dat je jezelf meer ontwikkelt. Door veel te proberen ontdek je telkens iets nieuws.

INTRODUCTIE

Typografie is altijd en overal, typografie is tijdloos. Typografie is schilderen met woorden (Scher, 2017). In dit project zal ik typografie gaan ontdekken door middel van experimenten. Dit experiment is niet altijd succesvol, maar wel waardevol. Ik zal dan ook op zoek gaan naar de waarde van experiment. Door zelf het experiment op te zoeken en verschillende strategieën toe te passen hoop ik mezelf hiermee verder te ontwikkelen. Daarnaast zal ik met verschillende professionals hierover in gesprek gaan. Aan het einde van deze periode hoop ik een duidelijk beeld neer te kunnen zetten van mijn experiment.

HOOFDVRAAG

De hoofdvraag waar ik dit blok mee ben gestart, was: “How to become a Calligraphy Designer”. Iedere week heb ik er weer onderdelen bijgehaald of weggelaten, waardoor uiteindelijk de volgende vraag is ontstaan:

HOE WORD JE EEN TYPOGRAFIE-ONTWERPER?

METHODE

Om mijn zoektocht vorm te geven, ben ik op verschillende manieren aan de slag gegaan. Het plan was om drie dagen per week zes uur lang aan de slag te gaan, als stok achter de deur om hier ook daadwerkelijk veel tijd in te steken. Door mezelf de basics van kalligrafie te leren, zou ik met deze kennis uiteindelijk zelf iets kunnen gaan ontwerpen. Daarnaast zou ik een dag per week besteden aan het interviewen van professionals en mijn avonden deskresearch doen naar onder andere best practice voorbeelden. Uiteindelijk heb ik van de volgende onderzoeksmethoden gebruik gemaakt: interview, inspiration wall, literature study, best, good and bad practicus, expo, pitch, sketching en prototyping (“CMD Methods Pack”, z.d.)

MOST RELEVANT KNOWLEDGE / BEST PRACTICE

Ik heb een documentaire over Paula Scher gekeken (“Abstract: The Art of Design: Paula Scher: Graphic Design”, 2017). Zij heeft me waanzinnig geïnspireerd in dit project. De volgende uitspraak is me voornamelijk bijgebleven: “It’s through mistakes that you actually can grow. You have to get bad in order to get good” (Scher, 2014). Door op deze manier het maken van fouten ‘goed te praten’, kreeg ik veel goede nieuwe moed om dieper te gaan in dit project.

In mijn zoektocht naar meer kennis en diepgang in mijn project, heb ik ook twee professionals uit het vakgebied gesproken over hun ervaringen als typografie-artiest. Op 5 december ben ik op bezoek geweest bij de studio van High on Type, waar o.a. Ivo Brouwer werkt. De andere jongens heb ik ook benaderd, maar die waren helaas niet in de mogelijkheid om me te spreken in deze periode. High on Type ontwikkelt gigantisch veel gave artwork rond typografie en organiseert veel workshops, waardoor ik enorm graag eens met hen wilde kletsen over mijn project.

Op 7 december had ik een Facetime-afspraak met Hansje van Halem. Naast het feit dat ze verschillende waanzinnig gave boeken heeft uitgebracht met haar typografie-ontwerpen, is ze ook head of design voor Lowlands sinds 2017. Ik vond het hierom een enorme eer om haar mijn vragen te mogen stellen. Ze heeft me dan ook waanzinnig geïnspireerd.

Ook heb ik o.a. hier nog inspiratie uit opgedaan.

PROCES

Zoals hiervoor beschreven ben ik van start gegaan met het mezelf aanleren van kalligrafie. Omdat dit natuurlijk niet aan te leren is in een paar weken, ben ik in het wilde weg begonnen met schrijven. Ik merkte dat er weinig veranderde aan mijn strategie, dus besloot ik gebruik te maken van een Beginners’ Guide van Nicholls (2016).

Na deze afgerond te hebben, voelde ik me opgesloten door de regels die me waren opgelegd. Ik kreeg het niet voor elkaar om hier mijn eigen draai aan te geven en iets voor mezelf te ontwikkelen. In het begin van december stond ik voor een keuze, waar gaat mijn project heen? Ga ik voor perfectie of zoek ik bijvoorbeeld naar manieren om buiten papier te treden? De vorm zal leiden tot de inhoud, de oefening zal het verhaal vertellen.

Om uit deze regels los te komen heb ik verschillende dingen gedaan. Zo ben ik naar Scheveningen gegaan om mijn opgedane letterkennis in zand uit te voeren. Guido de Boer (een van de artiesten van High on Type) heeft dit gedaan met een groep studenten, wat ik via Instagram had ontdekt. Dit heeft geleid tot onderstaand resultaat.

Hierna heb ik op verzoek van Leanne verschillende technieken omschreven en gebruikt om op een nieuwe manier aan de slag te gaan. Dit heeft me erg geholpen om op een andere manier verder te komen, omdat de combinaties leidden tot nieuwe dingen zonder dit exact te kopiëren van bijvoorbeeld een bron als Pinterest. Hieronder zie je hier een aantal voorbeelden van.

Deze experimenten brachten me nog steeds niet iets waar ik zelf trots op was. Ik schetste een patroon en maakte een lijnenspel volgens duidelijke regels. Mijn omgeving reageerde hier zo enthousiast op, dat ik het verder ben gaan uitwerken. Dit bleek het startpunt van mijn eindwerk te zijn.

EINDPRODUCT

Het ontwerpen en digitaliseren van mijn patroon bleek erg lastig, omdat ik te maken had met een enorm complex raster. Ieder foutje in de basis brengt later het ontwerp in de war.

Omdat ik inmiddels zo gewend was aan mijn patroon maar de rest van mijn omgeving er nog steeds beweging in zag, wilde ik het bewust in beweging zetten. Ik heb kort geëxperimenteerd met animatie, door het patroon in verschillende kleuren door elkaar te laten bewegen. Door alle verschillende overlays voorbij te zien komen, ontstonden er waanzinnig veel toevallige beelden. Toeval begon een grote rol te spelen in de leesbaarheid en de zichtbaarheid van het patroon.

Ik heb besloten mijn patroon fysiek uit te werken voor de eindexpositie. Zo zal mijn boodschap écht indruk maken op de toeschouwer. Ook zullen mijn eerdere experimenten een rol hierin gaan spelen.

EXPOSITIE

Hier volgt een fotoserie van mijn bouwproces en eindexpositie.

CONCLUSIE

Om een typografie ontwerper te worden, moet je experimenteren. Heel. Veel. Experimenteren. Zonder fouten te maken, kun je niet groeien. Je moet ergens slecht in zijn, om er goed in te kunnen worden. Mijn project is in feite ook helemaal niet af. Ik kan nog wekenlang doorgaan met proberen en testen, vallen en opstaan. Hierom heb ik mijn project ook WORK IN PROGRESS genoemd, omdat je altijd blijft leren, zolang je jezelf blijft uitdagen.

JOHARI

Aantal woorden: 1181

BRONNEN

Abstract: The Art of Design. (z.d.). Paula Scher: GraphicDesign [Video]. (2017). Geraadpleegd op 28 november 2018, van https://www.netflix.com/watch/80093802?trackId=14170287&tctx=0%2C0%2C99ff7d74-a3b4-458b-bd61-7444d9bad24a-103354176%2C62e039b9-8022-4ad6-8ded-a7e9eaa25bf5_22824799X3XX1543763065939%2C62e039b9-8022-4ad6-8ded-a7e9eaa25bf5_ROOT

Brouwer, I. (z.d.). [Portfolio Ivo Brouwer]. Geraadpleegd op 5 december 2018, van https://www.ivobrouwer.com

CMD Methods Pack. (z.d.). Geraadpleegd op 15 januari 2019, van http://www.cmdmethods.nl

Nicholls, D. (2016, augustus). A Complete Beginners’ Guide to Calligraphy[Video]. Geraadpleegd op 25 november 2018, van https://www.youtube.com/playlist?list=PLNwA8iiId66HefhodVAFmF6oM2dyNYQWk

Pentagram. (z.d.). Paula Scher. Geraadpleegd op 14 januari 2019, van https://www.pentagram.com/about/paula-scher

Van Halem, H. (z.d.). [Portfolio Hansje van Halem]. Geraadpleegd op 7 december 2018, van http://hansje.net

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *