Leven in de wereld van social media

Social media, we zitten er bijna allemaal wel op (Bindinc., 2018). Het is voor vele een dagelijkse gewoonte om een post te doen en die van andere te bekijken, maar waarom? Al een lange tijd word ik gefascineerd door hoe mensen zich verplicht voelen – inclusief ikzelf – om te doen aan sociale media. Het is een sociale druk geworden, maar waarom? Seminar bood mij de kans om mij eens echt goed te verdiepen in de wereld van social media.

Context, Scope en Definitie

Social media is een dagelijkse bezigheid voor vele, we willen overal bij zijn. Dit is niet sinds kort zo. In het boek ‘Understanding Media’, geschreven in de jaren zestig, beweerde Herbert Marshall McLuhan dat de media een verlening zou zijn van de menselijke zintuigen. McLuhan zei toen al dat wij het liefst op zo veel mogelijk plekken tegelijk zouden willen zijn. (McLuhan, 1967).

Voorkant van het boek: Understanding Media: The Extensions of Man en The Medium is the Massage: An Inventory of Effects.

(MCLUHAN, 1967)

We voelen ons tegenwoordig verplicht om gebruik te maken van social media. Uit onderzoek blijkt dat veel jongeren stress krijgen door social media. 28,7% van de 18 tot 25-jarige beweerd zich verslaafd te voelen aan social media. (Centraal Bureau voor de Statistiek, 2018). Wanneer de angst om iets te missen in extreme vorm aanneemt wordt er gesproken van FOMO – Fear of Missing Out. (Hop & Delver, 2012; O’Keeffe & Clarke-Pearson, 2011).

Tijdens mijn seminar ga ik onderzoek doen naar telefoon en social media gebruik van jongere. De hoofdvraag die ik tijdens mijn onderzoek ga hanteren is daarom als volgt: Hoe zorg ik ervoor dat jongeren zich bewust worden van de gevolgen van hun telefoon en social media gebruik?

 De deelvragen die ik heb opgesteld zijn:

  • Wat zijn de zowel positieve als negatieve gevolgen van social media?
  • Waarom zitten we bijna allemaal op social media en is het zo’n grote hype geworden?
  • Wat is het verschil tussen wel en geen gebruik van social media?

Na mijn onderzoek verwacht ik dat ik een bewuster beeld heb van het gebruik en de consequenties social media.

Methode en Aanpak

Voordat ik daadwerkelijk onderzoek ben gaan doen, ben ik gaan kijken naar verschillende onderzoeksmethodes. Ik heb mij hierbij laten leiden door verschillende kaarten uit het CMD Methods Pack. (HAN – University of Applied Sciences and AUAS – Amsterdam University of Applied Sciences , 2015). Om mij te verdiepen in het gebruik van social media ben ik deskresearch gaan doen.

Infographic naar aanleiding van deskresearch.

(EIGEN WERK, 2017)

Most Relevant knowledge

Vervolgens ben ik na een feedback gesprek met Derk begonnen met het kijken van verschillende Ted Talks. Ik wilde eerst het verschil van wel en geen social media uitwerken in mijn eindwerk. Ik kwam uit op de Ted Talk van Paul Miller. Zijn Ted Talk ‘A year offline, what I have learned.’ heeft mij heel erg geïnspireerd. Paul Miller verteld hierin over zijn ervaring en inzichten van zijn jaar offline. (Paul Miller, 2013). Ook de Ted Talk van Sherry Turkle; ‘Alone together’, was een belangrijke inspiratiebron. Ze vertelt onder andere dat wij ons eenzaam voelen en daarom altijd maar willen connecten. Dit zorgt ervoor dat je nooit eenzaam bent en jezelf dus nooit leert kennen.

“Being alone feels like a problem that needs to be solved.” – Sherry Turkle

(SHERRY TURKLE, 2012)

Een aantal aantekeningen die gemaakt zijn van de Ted Talks van onder andere Sherry Turkle en Paul Miller.


Madris Duric vertelde mij tijdens een feedback gesprek over Henk Oosterling, een filosoof die zich bezig houd met onder andere wat media met ons doet. Zijn boek “Radicale middelmatigheid” heeft mij een interessante visie gegeven op media. Henk Oosterling gaat in zijn boek onder andere in op Marshall Mcluhan die zegt dat wij overal bij willen zijn. We willen als het ware meerdere lichamen zijn. (Henk Oosterling, 2000). Madris raadde mij aan om de tegenlicht documentaire “Offline als luxe” te gaan kijken. Deze documentaire heeft mij veel geleerd over de voordelen van offline leven.

“Hoe integraal zijn hulpmiddelen, media en digitale technologieën met de kwalitatieve werkingen van bestaansvormen verbonden?” – Henk Oosterling

(HENK OOSTERLING, 2000)

(VPRO, 2016)

Ik heb vervolgens verschillende experts benaderd. De experts die ik heb benaderd zijn Corinne Keijzer en Rik Keijzer. Corinne Keijzer is social media expert. Ze helpt onder andere bedrijven met het opzetten van hun social media kanalen. Rik Keijzer richt zich vooral op het creëren van content voor op social media. Rik & Corinne hebben mij met dit interview verschillende inzichten gegeven in de social media wereld van bedrijven. Ook heb ik na het interview met beide gepraat over het maken van een documentaire. Wat hier het meeste in naar voren kwam was dat ze zeiden dat het heel belangrijk is om niet alleen de nadelen te bespreken. Speel juist in op het verschil van wel en niet social media gebruik en de voordelen en nadelen die daar aan vastzitten.

Onbewerkt video materiaal van het interview met Rik en Corinne Keijzer. Beide experts op het gebied van social media.

(EIGEN WERK, 2018)

Om inspiratie op te doen voor een eindwerk ben ik opzoek gegaan naar verschillende best practices. Ik heb gekeken naar verschillende campagnes om te kijken hoe zei een boodschap overbrengen. De campagne van Humanoïde inspireerde mij heel erg om te gaan experimenteren met een poster serie over de gevolgen van social media. Hier ben ik vervolgens mee aan de slag gegaan.

Campagne van het Franse magazine Humanoïde. In hun campagne zetten ze social media en grote computer bedrijven zoals Apple en Windows neer als drugs.

(HUMANOÏDE, 2015)

Uitvoering en experimenten

Ik ben begonnen met experimenteren doormiddel van het maken van verschillende posters die de gevolgen van social media beschreven. Hierbij heb ik mij laten inspireren door de campagne van Humanoïde. Het doel van de poster serie was het beelden maken van de gevolgen van social media. Dit omdat de gevolgen vaak niet te zien zijn in het echt, maar vooral mentaal aanwezig zijn.

Iteratie 1: poster serie die de gevolgen van social media beeldend neerzet.

(EIGEN WERK, 2o17)

Na wat feedback gesprekken kwam ik tot de conclusie dat het bereiken van social media gebruikers veel effectiever gaat op de social media zelf dan doormiddel van een offline poster. Ik heb mij toen na een gesprek met Manouk Legierse laten inspireren om een documentaire te maken. Hier ben ik vervolgens -achteraf gezien, veels te ongestructureerd- mee aan de slag gegaan.

Iteratie 2: een klein deel van de documentaire die ik aan het maken was.

(EIGEN WERK, 2017)

Ongeveer 2 weken voor de deadline heb ik met Derk een feedback gesprek gehad over het deel documentaire dat ik al had. Ik was er niet tevreden over en twijfelde of ik er wel mee door wilde gaan. Derk zei mij onder andere dat de stijl van editten niet goed de boodschap overbrengt die ik wil overbrengen. Vervolgens heb ik besloten een animatie te maken. Ik heb contact opgenomen met Marissa van Kleef, zij heeft voor seminar ook een animatie gemaakt. Marissa heeft mij de basis uit gelegd en verteld hoe ik het beste kan beginnen. Ik ben vervolgens begonnen met het bedenken van verhaallijnen, het schetsen van storyboards en het experimenteren met animeren.

Verhaallijnen, schetsen en ideeën voor de animatie.

Verschillende iteraties van het storyboard voor de animatie. Deze storyboards zijn geïtereerd op basis van feedback.

Voorbeeld van proces. Van schets, naar illustrator uitwerking om dit vervolgens te animeren.

Tot slot ben ik gaan praten en feedback gaan vragen aan Joost Twikkeler, freelance designer gespecialiseerd in animeren. De vraag; wat hebben CMD’ers aan animeren? wordt na de feedback van Joost heel duidelijk. “Het overbrengen van een boodschap in een animatie hangt af van verschillende factoren, denk aan audio, kleur en typografie”, vertelden Joost Twikkeler mij. “Uiteindelijk is het het belangrijkste hoe dit gecombineerd wordt tot het overbrengen van de juiste boodschap.” (Joost Twikkeler, 2018).

Deel van het werkveld na het maken van de animatie.


Best practices

Tijdens het maken van mijn animatie heb ik mij laten inspireren door verschillende (reclame) campagnes. Ik heb gekeken hoe zij doormiddel van animatie een boodschap overbrengen. Daarnaast ben ik gaan kijken hoe ik doormiddel van storytelling zelf het beste een boodschap overbreng.

(RIGHTSINFO, 2015) (SAMSUNG, 2016) (FRIEDMANN, 2012) (REDWOOD STUDIO, 2016)

(EIGEN WERK, 2018)

Eindwerk

(EIGEN WERK, 2018)

Evaluatie en conclusie

Seminar is voor mij een stressvol maar leerzaam periode geweest. Ik heb veel geleerd over de wereld van social media en de verslaving die hierbij een grote rol speelt. Doordat ik verschillende keren opnieuw ben begonnen met het werken aan mijn eindwerk, was het voor mijzelf redelijk chaotisch. De feedback gedurende het proces heeft mij meer structuur en houvast gegeven.

Tijdens dit project heb ik gewerkt met het Johari-venster (1955). De ‘blind’ spot heb ik laten invullen door klasgenoten. Mijn doel voor komend project is om wat minder na te denken en meer structuur proberen te krijgen. Doordat ik teveel na denk ga ik namelijk twijfelen en dat is niet nodig.De toekomst van…

Voor verder onderzoek raad ik aan om in te gaan spelen op juist de positieve kant van social media. Er zijn veel kansen in de wereld van social media die door velen nog onbenut is. Ook raad ik aan om met bijvoorbeeld een campagne in te spelen op de jongere generatie. De verslaving van social media ontstaat al op jonge leeftijd. Hoe kan dit voorkomen worden?

Aantal woorden: 1297

Bronnen

  • Centraal Bureau voor de Statistiek. (2018, Mei 17). Jongvolwassenen vaker verslaafd aan sociale media. Opgehaald van CBS: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/20/jongvolwassenen-vaker-verslaafd-aan-sociale-media
  • Friedmann, J. (2012, 27 december). The mystery of storytelling [Video]. Opgehaald van: https://www.youtube.com/watch?v=al3-Kl4BDUQ&list=PLr0Rm-kTxa_dD2cI5cO9cnP6NP_5U3pPy&index=3
  • HAN – University of Applied Sciences and AUAS – Amsterdam University of Applied Sciences . (2015, December 21). CMD Methods Pack. Opgehaald van cmdmethods.nl: http://cmdmethods.nl/index.html
  • Hop, L., & Delver, B. (2012). Jongeren lijden aan Social Media Stress. Nationale Academie voor Media & Maatschappij. Amsterdam: Nationale Academie voor Media & Maatschappij.
  • Humanoïde Magazine. (2015). Campaign on social media addiction.
  • McLuhan, M., Fiore, Q., & Agel, J. (1967). The medium is the massage. New York: Bantam Books.
  • Miller, P. (2013, September 13). A year offline, what I have learned. [Video]. Opgehaald van: https://youtu.be/i-6ggWp0KdU
  • Newcom Research & Consultancy B.V. (2018, Januari 29). Nationale Social Media Onderzoek 2018. Opgehaald van Bindinc.: https://www.bindinc.nl/wp-content/uploads/2018/04/Newcom-Nationale-Social-Media-Onderzoek-2018-3.pdf
  • O’Keeffe, G., & Clarke-Pearson, K. (2011). The Impact of Social Media on Children, Adolescents, and Families. American Academy of Pediatrics. Illinois: American Academy of Pediatrics.
  • Oosterling, H. (2000). Radicle middelmatigheid. Amsterdam, Nederland: Boom Lemma.
  • Owens, J. (2018). Opgehaald van: https://unsplash.com/photos/WUmb_eBrpjs
  • Redwood Studio. (2016, 6 april). Animated Social campaign: Healthy food is healthy life. [Video]. Opgehaald van: https://www.youtube.com/watch?v=se91sz-FQEw&list=PLr0Rm-kTxa_dD2cI5cO9cnP6NP_5U3pPy&index=4
  • RightsInfo. (2015, 14 oktober). Human Rights Explained in A Beautiful Two Minute Animation. [Video]. Opgehaald van: https://www.youtube.com/watch?v=pRGhrYmUjU4&list=PLr0Rm-kTxa_dD2cI5cO9cnP6NP_5U3pPy
  • Samsung. (2016, 24 juli). Samsung Outdoor SMART  Signage Animation. [Video]. Opgehaald van: https://www.youtube.com/watch?v=7U-9dWtv2F4&list=PLr0Rm-kTxa_dD2cI5cO9cnP6NP_5U3pPy&index=2
  • Turkle, S. (2011, Maart 25). Alone together. [Video]. Opgehaald van: https://www.youtube.com/watch?v=MtLVCpZIiNs
  • VPRO. (2016). Offline als Luxe. [Video]. Opgehaald van: https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=-uwMhpBUJrQ

English Summary

Social media, almost everyone uses it. Everywhere around you, you come across these social media. You get encouraged to use it. But how much do we know about the media we are using? Are we aware of the consequences? All these questions made me even more curious about social media and the hype behind all of it. With the help of these questions I made a campaign video through an animation. With this animation I hope to reach a certain target audience, the youth. They often use social media for more than 3 hours a day! My goal is to make them aware of the difference between the use social media and not using social media.

Keywords

Studio Seminar, 2018, Periode E, CMD Studio, Social media, Animatie, Big Data, Campagne, Media, Privacy, Telefoon.

Luuk van Amstel | 1700415 | Studio Seminar Periode E

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *