Titanic VR game trailer

Inleiding

In 1912 is de Titanic gezonken. Toen ik het verhaal hoorde maakte dat veel indruk op mij. Sinds mijn 8ste ben ik gefascineerd door de Titanic. De Titanic was een schip gemaakt om mooi en gigantisch te zijn (Neil Flagg, 2011). Ook ben ik altijd erg geïnteresseerd geweest in 3d en ik ben altijd opzoek naar een manier waarop ik 3d in mijn projecten kan verwerken. In dit project wou ik deze twee passies combineren. Aan het einde van mijn seminar zou er een Titanic virtual reality game komen.

Ik had nog niet eerder gekeken naar game development en was erg geïnteresseerd of ik in staat was om dit te doen. Hoe moeilijk kan het nu zijn?

Context

Als kind was het mijn droom om de gezonken restanten van de Titanic in het echt te zien. Dit wordt met de jaren echter steeds moeilijker (Kraaijvanger, 2011) want door de Titanic bacterie wordt het wrak aangetast en vergaat de Titanic langzaam. Over 25 jaar zal hij niet meer bestaan.

De Titanic is een schip gemaakt met de focus op de vormgeving. Het moest daarmee alle concurrentie uit het veld slaan. Zo was de vierde schoorsteen puur geplaatst omdat het er beter uitzag, en heeft nooit dienstgedaan als schoorsteen (De Groot, 1996).

In de ramp hebben meer dan 1500 mensen het leven verloren en hiervan kwam het grootse gedeelte uit de 3de klas (Musschoot, 2011). Omdat het al meer dan 100 jaar geleden gebeurd is speelt dit tegenwoordig niet meer zo, maar het is een belangrijk gedeelte van onze geschiedenis en mag niet worden vergeten en alleen worden onthouden als die film met Jack en Rose.

“The dead came up holding children in their arms. The poor people never had a chance.”

— Mary Davis Wilbur, Second Class Survivor

Aanpak

Met mijn game wou ik mensen een ervaring geven die ze niet gauw zullen vergeten. Dit met behulp van virtual reality (VR). VR is een techniek die nu nog in zijn kinderschoenen staat, erg in opkomst is en nog lang niet is uitontwikkeld (Vrexpert, 2015). Het wordt bijvoorbeeld ingezet op scholen om gevaarlijke technieken te leren of om te helpen bij het verwerken van en traumatische ervaring (Senson, 2016).

Met behulp van VR wilde ik het verhaal vertellen op een nieuwe, nog niet eerder geprobeerde, manier. Iedereen kent het verhaal. Spoiler! Hij zinkt. Ik wilde dat mensen zich onderdeel voelen van de ramp. Ik wilde met mijn game de grootsheid en luxe van de Titanic laten zien maar ook de benauwdheid en Angst? toen hij zonk.

Om inspiratie op te doen heb ik een VR-bril gekocht en ben ik opzoek gegaan naar spellen die zich onderscheiden in stijl, verhaal of geluid. Hier kwam ik er al snel achter dat een verhaal heel belangrijk is om je de wereld in te creëren. Er zijn veel spellen met een bijzondere stijl waar er ‘iets’ ontbreekt en je snel door wil naar het volgende. Hier zijn ‘Fantasynth: ChezNous’,‘The VR Museum of Fine Art’, ‘NoLimits 2 Roller Coaster Simulation Demo’en ‘The Nightcafe’ goede voorbeelden van. Spellen met geweldige visuele ervaringen maar zonder veel verhaal of doel. Spellen als ‘Super Hot’ of ‘Pearl’ hebben een geweldige stijl maar ook een verhaal, waardoor het je veel langer bij blijft.

Uitvoering

Na onderzocht te hebben hoe ik dit het beste kon aanpakken ben ik meteen begonnen met het modelleren van de Titanic. Dit heb ik onder andere gedaan door te spreken met Rob Westra, het lezen van internet artikels over gamedesign en een gesprek met Kevin van Veenschoten, een vriend van mij die nu gamedevelopment studeert aan de HvA. Ook heb ik contact gehad met de organisatie die blauwdrukken van de Titanic en lijsten met passagiers en bemanningsleden beheerd.

Na een week modelleren kwam ik erachter dat ik drastisch van stijl zou moeten veranderen om het project in 10 weken af te kunnen ronden

Ik ben daarom overgestapt naar ‘cut-out’. Dit is een animatietechniek die voortgekomen is uit stopmotion. Een techniek die vaak kinderlijk en speels wordt gevonden. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld South Park, Monty Python en Blue’s Clues. Voornamelijk zijn dit 2D animaties maar ik wil dit gaan vertalen naar 3D. Dit is bijvoorbeeld toegepast bij de kindershow Zack & Quack, de reclame van United Airlines in 2010 en het spel Little Big Planet, maar nog niet eerder in VR.

Deze techniek is een stuk sneller dan de traditionele manier van modelleren. Dit, omdat je alleen met de grote lijnen werkt en minder op de details focust. Dit bleek voor mij toch wel erg lastig te zijn.

Ik heb gepraat met afgestudeerd game development student Bas Pallada. Deze begon meteen te lachen toen ik mijn plannen vertelde. “Dat gaat je nooit lukken in 4 weken.” Dit was een behoorlijke tegenvaller maar wel waar ik al bang voor was. Ik heb toen met hem gepraat over andere mogelijkheden en hij stelde voor een soort demo te maken. “Een soort trailer, om te investeerders te overtuigen”. Hij vertelde dat in de gamewereld je altijd eerst een Tech-demo maakt om te laten zien wat je van plan bent.

Hierdoor besefte ik ook dat ik eigenlijk al veel te ver in het proces zat. Ik had nog geen echt verhaal, nog geen idee hoe het zou lopen en hoe ik dit project verder zou aanpakken. Ik was gewoon met het leukste begonnen. Na een gesprek met Juri Teijgeler heb ik alles even weg gezet inclusief mijn 3D model. En ben weer helemaal aan het begin begonnen, wat wil ik de kijkers laten ervaren en wat ga ik nou echt maken.

Wat ik de kijkers wilde laten ervaren was duidelijk maar wat ik wilde maken niet zo. Na terug gekeken te hebben naar het interview met Bas Pallada besloot ik een trailer te maken voor mijn toekomstige game. Deze game gaat over een passagier op de Titanic. Om dit voor elkaar te krijgen ben ik begonnen met het kijken naar trailers gemaakt door anderen en heb ik mensen benaderd met de vraag wat zou nou zochten in een trailer.

Uit de interviews kreeg ik interessante antwoorden. De ondervraagde wilden een trailer met rustige beelden, niet te veel flitsen of snelle edit. Ook vonden ze “van die vage quotes” maar niks. Niet te lang iets waar je snel naar kijkt maar wel iets dat genoeg verteld over het spel. De trailers die ik gevonden had bestonden bijna puur uit snelle edits en vreemde zinnen die eigenlijk weinig inhoud hadden.

Ik heb een moving storyboard gemaakt met deze criteria in gedachten. Om de teksten gesproken in mijn trailer perfect te maken heb ik gesproken met Ingrid Heinsius, een voormalig professioneel stemacteur. Ze heeft mij ook geholpen door stemmen in te spreken voor mijn trailer en wanneer ik verder met de game ga, wil ze graag weer meedoen.

Conclusie

Ik heb deze periode een veel geleerd. Ik zal nu een product opleveren wat verreweg van perfect is maar waar ik wel erg trots op ben. VR is een middel wat zich nog erg zal ontwikkelen en in scholing erg goed inzetbaar is. Ik ben van plan verder te gaan met dit project en ga kijken of ik alsnog de Titanic ervaring waarheid kan maken.

Toekomst

De grootste fouten die ik heb gemaakt en ieder ander adviseer niet te maken is beginnen bij het einde. Dat wordt vaak genoeg gezegd maar ik trapte er deze keer weer in en zie menig van mijn klasgenoten dezelfde fout maken. Ook zou ik adviseren naast het praten met professionals te praten met studenten of mensen die zich pas net in het vakgebied bevinden. Zij hebben vaak een hele andere, frisse kijk op de wereld en het vakgebied, en kunnen vaak leuke en interessante alternatieven voorstellen.

English summary

Since I was a little boy I was fascinated with the Titanic. The ship that was made to be beautiful and gigantic. My dream has always been to visit this ship in its full glory and experience the journey and its unfortunate end. With virtual reality my dream can become reality. In my seminar I have done research into making my own VR game. I was to excited about my project and jumped to the end of my product, without making a story or really knowing what I was doing. With help from teachers, friends and experts I started again and made a trailer for a future game.

Welcome aboard the Titanic!

Bronnen

De Groot, E. P. (1996). Titanic. Alkmaar, Nederland: De alk b.v.

Kraaijvanger, C. (2011, 18 januari). Titanic verdwijnt binnen twintig jaar. Geraadpleegd van https://www.scientias.nl/titanic-verdwijnt-binnen-twintig-jaar/

Musschoot, D. (2011). 100 jaar Titanic. Tielt, België: Lannoo.

Neil Flagg. (Regisseur). (2011). Last Mysteries of the Titanic [Film]. Maryland, VS: Discovery Channel.

Senson, A. (2016, 1 juni). Virtual Reality Therapy: Treating The Global Mental Health Crisis. Geraadpleegd op 5 mei 2018, van https://techcrunch.com/2016/01/06/virtual-reality-therapy-
treating-the-global-mental-health-crisis

Vrexpert. (2015, 15 maart). Virtual Reality; alles wat je moet weten. Geraadpleegd op 5 mei 2018, van https://www.vr-expert.nl/virtual-reality/

Een gedachte over “Titanic VR game trailer

  1. Gaaf man, zin in je expositie! Thanks nog voor de heads-up gisteren trouwens, mijn concept diary is nu aangepast!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *