The Next Football Jersey

Inleiding

Verdeeldheid is een groot issue in de wereld, bevolkingsgroepen groeien verder uit elkaar en de hokjes cultuur is groter dan ooit (trouw,2017) (VICE,2016) Maar er is één evenement waar heel de wereld één is en de samenhorigheid in een land groot is. Dit is het WK voetbal, je ziet iedereen van arm tot rijk trost zijn op hun land en samen achter hun land staan. Dit interesseert mij, want dit breng een passie en een interesse van mij samen. Kijk naar het WK van 2010 toen Nederland in de finale stond, bijna alle straten in Nederland waren oranje. Iedereen keek naar deze wedstrijd of je van voetbal hield of niet. Ons kleine landje stond in de finale van een groot toernooi. En dat gevoel heerste in ons land, iedereen sprak over de finale en had er een mening over. Op de dag van de finale stonden de straten vol met mensen, niemand keek de finale alleen. Mensen die normaal nooit met elkaar zouden praten stonden nu gebroederlijk naast elkaar op het Leidseplein in Amsterdam. Nadat ik de bittere nasmaak van de finale had weggespoeld, kwam bij mij het besef hoe mooi deze dag eigenlijk was. Iedereen was aardig tegen elkaar en maakte geen probleem van afkomst of uiterlijk. Het hele land was één en dat zie je niet vaak op deze manier.

Context

Ik wil mij dit seminar gaan bezighouden met het ontwerpen van je voetbalshirtje. Ik heb ervoor gekozen om een shirt te ontwerpen voor de supporters van FC Utrecht en voetbal in Utrecht algemeen. De supporters dragen namelijk de club, zonder de supporters is er geen voetbalclub. Ik wil mij dan ook gaan verdiepen in hun passie en hun cultuur tegenover de club, want dit is een cultuur opzicht. Ik wil een shirt ontwerpen wat je zowel voor de spelers, als voor de supporters is. Het shirt moet de passie van de Utrechters uitstralen. Ik wil naast het ontwerpen van het shirt, ook een campagne maken. Een duidelijk verhaal vertellen rond het shirtje, waardoor het shirt nog meer inhoud krijgt (Adidas,2017) Het tenue moet de doelgroep representeren en de trost uitstralen (Umbro & West Ham 2017) Het moet de mensen uit de doelgroep samenbrengen, maar er moet ook in gevoetbald kunnen worden.

Mijn Concept Trailer: https://youtu.be/rp6_SeE3es8

Hoofdvraag

De hoofdvraag die ik ga beantwoorden dit seminar is:

Hoe ontwerp ik een shirt waarin ik het verhaal van de club/doelgroep vertel.

Ik heb mijn hoofdvraag verdeelt in zes verschillende deelvragen.

Deelvragen

Ik heb deelvragen opgesteld die mij moeten helpen in dit project. Achter elke deelvraag staan de methodes die ik wil gebruiken voor mijn onderzoek.

  1. Welke design stappen moet ik doorlopen totdat ik het shirt fysiek kan maken
  2. Hoe leer ik mijn doelgroep goed kennen
  3. Welke elementen moeten er op mijn shirtje terugkomen
  4. Hoe ontwikkel ik een eigen stijl en laat ik dit terug komen op het shirtje Hoe vertel ik een duidelijk verhaal op mijn shirtje en in mijn video’s en foto
  5. Hoe presenteer ik mijn shirt aan de doelgroep/menigte

Methode en aanpak

De methodes die ik dit seminar wil gaan gebruiken zijn: Interviews, fly on the wall, cardsorting, deskresearch, ideation, mindmapping, sketching en Inspiration wall. Al deze methodes heb ik van het CMD Methode pack

Ik wil mij gaan verdiepen in het proces van het ontwerpen van een voetbalshirt. En hoe het shirt wordt getoond aan de doelgroep. In het begin wil ik dit gaan onderzoeken door middel van Deskresearch en daarna door middel van interviews met designers en professionals uit het werkveld. Ik wil natuurlijk ook mijn eigen shirt ontwerpen hiervoor wil ik vooral sketching en Inspiration wall voor gebruiken om mijn creatief proces te stimuleren.

Ik wil dit project ook vaak teruggaan naar de doelgroep om hun mening te horen. Want dit zal mijn ontwerp alleen maar verbeteren en leiden tot nieuwe inzichten. Ook wil ik zoveel mogelijk designers en professionals uit het vakgebied betrekken bij mijn proces.

Uitvoering en Experimenten

Ik begon met het kijken naar video’s van voetbalclubs die het nieuwe tenue presenteren. Ik heb ongeveer veertien van dit soort video’s gekeken. Toen ik dit deed kwam ik erachter dat bijna elke video in de ‘wij’ vorm praten, ze hadden het niet over het nieuwe shirt, maar over ons nieuwe shirt.

Ook ben ik gaan zoeken naar shirtjes die ik zelf mooi vind, Deze heb ik later allemaal uitgeprint en aan gekruist wat ik precies mooi vond aan het T-shirt. Zodat ik deze elementen later kon laten terugkomen in mijn ontwerpen.

Video naar mijn inspiratie: https://youtu.be/0_QZlx71hQQ

Ik ben ook onderzoek gaan doen naar de doelgroep, ik heb verschillende mensen uit de doelgroep benaderd en simpel weg een gesprek mee gehouden. Dit om ze beter te leren kennen en aan te horen wat hun bezighoudt.

Met deze ondervindingen ben ik mijn eerste schetsen gaan maken, deze waren nog heel kaal en zonder kleur. Na dat ik deze schetsen had gemaakt, had ik een interview gepland met Venour. Een creatief designbureau in Rotterdam. Dit interview was voor mij heel belangrijk in het proces. Ze gaven mij namelijk het advies om dichtbij mezelf te blijven en mij te laten inspireren door anderen maar hier geen kopie van te worden.

Video naar de eerste schetsen: https://www.youtube.com/watch?v=4LWk_pAaQTo

Ik ben verder gegaan met mijn ontwerpen, ik ben de designs in mijn dummy gegeven. Toen kwam ik er al snel achter dat de kleuren die ik ging gebruiken vooral rood wit en zwart zouden zijn. Vooral de kleuren rood en wit waren belangrijk voor de doelgroep en de kleur zwart kwam eigenlijk door alle iteraties steeds weer naar boven. Hierna ben ik ze gaan uitwerken op de computer. Hier kwamen mijn achttien eerste echt designs uit. Ik ben met deze designs naar een klein groepje van supporters gegaan om te horen welke shirtjes hun het mooiste vonden. Hier kwamen drie shirtjes uit, wat ik hieraan zo mooi vond dat ze bij twee van de drie shirtjes gelijk de achterliggende gedachten benoemde.

Video naar de virtuele shirtjes: https://www.youtube.com/watch?v=mXI0Sw94bvQ

Video naar de drie shirtjes die ik aan de doelgroep heb laten zien: https://youtu.be/AJRaP5MsX0o

ik ben veder gegaan met het perfectioneren  van de designs, om vervolgens terug te gaan naar de doelgroep. Met de simpele vraag “welk shirt vind je mooier en waarom”, hier kwam een het shirtje “Reborn” naar voren als winnaar. Ze hadden nog wel tips, namelijk dat de dom naar de voorkant moest. Toen ik dit had gedaan kwam Caro in de les met een hele goede tip. Ga nog eens langs Venour en vraag wat hun ervan vinden. Hun kwamen met de tip om de vormen op het shirt hetzelfde te houden, op de rug mocht het wel afwijken. Hierdoor voelde het shirt meer aan als een geheel en niet uit lossen onderdelen.

Video naar de einddesigns: https://www.youtube.com/watch?v=s-ljXNTBQzw

Foto’s en bewegende beelden van mijn eindproduct.

 

 

Johari Reflectie

Reflectie beginperiode

Open, sociaal, gezellig, open, eerlijk, geen kwaadaardige aard, slecht in plannen, loyaal, laks, lui, uitstellen, te gezellig Doorzetter, slimmer dan jezelf denkt, impulsief
Hardwerkend, dromer, kan heel erg struggelen met gedachtes, praat weinig over gedachten/gevoel.

Reflectie middenperiode

Open, sociaal, gezellig, open, eerlijk, geen kwaadaaridige aard, slecht in plannen, loyaal, laks, lui, uitstellen, te gezellig, Doorzetter, slimmer dan jezelf denkt, impulsief Flexibel, kan goed omgaan met een tegen slag
Hardwerkend, dromer, kan heel erg struggelen met gedachtes, praat weinig over gedachten/gevoel.

Reflectie Eindperiode

Open, sociaal, gezellig, open, eerlijk, geen kwaadaaridige aard, slecht in plannen, loyaal, laks, lui, uitstellen, te gezellig, Doorzetter, slimmer dan jezelf denkt, impulsief, Flexibel, kan goed omgaan met een tegen slag
Hardwerkend, dromer, kan heel erg struggelen met gedachtes, praat weinig over gedachten/gevoel.

Reflectie Seminar

Mijn grootste ontdekking dit seminar was: dat flexibeler ben geworden en beter kan omgaan met een tegenslag. Dit heb ik twee keer gehoord dit project. De eerste keer was midden in het project, toen een deel van mijn bestanden per ongeluk verwijderd waren. Ik ben toen niet in paniek geraakt. Maar ben weer opnieuw begonnen en hier is uiteindelijk ook mijn design uitgekomen. De tweede keer dat ik het hoorde was aan het einde van het project. Toen ik bij de drukker kwam, het was de bedoeling dat het shirtje deze dag klaar zou zijn. Maar door een communicatiefout bij de drukker, waren ze mijn shirt vergeten. En was hij dus pas een dag later klaar. Maar ik had wel al alles geregeld om foto’s en video’s te maken. Dus ik moest de volgende dag improviseren en door snel wat rond te bellen en nieuwe plekken uit te zoeken is het uiteindelijk toch goed gelukt.

Stan Meijers| 1695810

Literatuurlijst

Interview

Venour (Creatief designbureau Rotterdam)

Josh peter (Oud-medewerker Under Armour)

 

Internet bronnen

Adidas. (2018, 10 april). DUITSLAND AUTHENTIEK UITSHIRT. Geraadpleegd op 24 april 2018, van https://www.adidas.nl/duitsland-authentiek-uitshirt/BR3143.html

Adidas, & DFB. (2018, 23 maart). Introducing the DFB Away Kit [Video]. Geraadpleegd op 23 april 2018, van https://www.youtube.com/watch?v=49XgB1ddjKE

Adidas, & Manchester Utd. (2017, 12 mei). Pogba x Desiigner – Manchester United Away Kit 17/18 [Video]. Geraadpleegd op 23 april 2018, van https://www.youtube.com/watch?v=MhTQaeqmp1w

Camisetas Vintage: Holanda (1988) [Foto]. (2011, 21 juni). Geraadpleegd op 24 april 2018, van https://nl.pinterest.com/pin/294352525615519310/

Dadich, S., Hatfield, T., & Netflix. (2017, 10 februari). Abstract: The Art of Design (Tinker Hatfield) [Video]. Geraadpleegd op 24 april 2018, van https://www.netflix.com/nl/title/80057883

Ipswich Town, & Adidas. (2017, 8 mei). Ipswich Town 2017/18 adidas home kit reveal | #OneOfOurOwn. Geraadpleegd op 24 april 2018, van https://www.youtube.com/watch?v=l9EhHA_sFM4

Lee, J. (2015, 24 februari). 10 Things you didn’t know football kit design. Geraadpleegd op 24 april 2018, van https://www.linkedin.com/pulse/10-things-you-didnt-know-football-kit-design-jason-lee/

Nike. (2010, 10 april). Write the Future [Video]. Geraadpleegd op 23 april 2018, van https://www.youtube.com/watch?v=GUBpfCHhwbw

Nike. (2018, 10 maart). NIGERIA NATIONAL TEAM COLLECTION. Geraadpleegd op 24 april 2018, van https://www.nike.com/gb/football/bootroom/t/nigeria-2018-national-team-collection/?vst=Nigeria%20&redirect=true

Nike, & AIK. (2017, 16 mei). 2017/18 SPECIAL EDITION STADIUM KIT AIK. Geraadpleegd op 24 april 2018, van https://www.nike.com/gb/football/bootroom/t/aik-black201718-special-edition-stadium-home-kit/

Nike, & Manchester Utd. (2014, 7 juni). Manchester United reveal 2014-15 Nike Home Kit. Geraadpleegd op 24 april 2018, van https://www.youtube.com/watch?v=whDYRQ2pBBs

NOS. (2015, 17 december). Verdeeldheid in Nederland over komst vluchtelingen. Geraadpleegd op 24 april 2018, van https://nos.nl/artikel/2075764-verdeeldheid-in-nederland-over-komst-vluchtelingen.html

Pearson, D. (2017, 20 juni). How to Make Athletic Apparel, According to H&M’s Sportwear Designer. Geraadpleegd op 24 april 2018, van https://www.highsnobiety.com/2017/07/20/how-to-design-sportswear-hm-sport/

Salm, H. (2017, 23 januari). Dé Nederlander bestaat niet meer, of toch wel? Geraadpleegd op 24 april 2018, van https://www.trouw.nl/samenleving/de-nederlander-bestaat-niet-meer-of-toch-wel-~a10866c2/

Southampton, & Under Armour. (2016, 5 juni). 2016/17 Kit Reveal: #BarRaised [Video]. Geraadpleegd op 23 april 2018, van https://www.youtube.com/watch?v=hiwzNiXk6r8

Tims, A. (2014, 10 juni). How do I become … a sportswear designer. Geraadpleegd op 24 april 2018, van https://www.theguardian.com/money/2014/jul/10/how-become-sportswear-designer

VICE. (2016, 25 december). Empathie is slechter dan we denken. Geraadpleegd op 24 april 2018, van https://www.vice.com/nl/article/aev9zp/empathie-is-slechter-dan-we-denken-773

West Ham Utd, & Umbro. (2017, 21 juni). WEST HAM UNITED 2017/18 HOME KIT REVEALED! ⚒. Geraadpleegd op 24 april 2018, van https://www.youtube.com/watch?v=B00DBUYaGko

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *