De kunst van het animeren

Het mooie aan animatie is dat je doodnormale objecten kan laten leven. Ik vind handmatige animatie mooi door de minder vloeiende en imperfecte beelden die je krijgt. De schoonheid van handmatig gemaakte dingen ligt bij het geduld en de passie van de maker. Zo krijg je een stukje van de kunstenaar mee en zijn talenten.

Onderzoek

Ik heb een aantal vragen in mijn onderzoeksverslag behandelt. Deze zullen verder worden behandeld in mijn onderzoeksverslag. Mijn hoofdvraag is: Hoe kan ik zoveel mogelijk informatie verzamelen over animatie? Wat uiteindelijk is verandert naar: Welke informatie kan ik gebruiken om een animatie mee te maken? En de deelvragen zijn:

  1. Welke informatie over de geschiedenis van animatie is interessant om mee te nemen in mijn verdere project?
  2. Welke animatie technieken kan ik zelf uitproberen om later te verwerken in mijn eindwerk?
  3. Wat is het proces van een animatie?

Relevantie.

Mijn onderzoek is interessant voor vrijwel iedereen. Het is vooral interessant voor de student die meer wil weten en leren over animatie. In mijn onderzoek komt terug welke verschillende animatie technieken er zijn en hoe je deze kan toepassen. Dit kan relevant zijn als studenten een andere kant willen zien van animatie en hun kennis willen verbreden.

Methode

Ik heb voorafgaand aan dit project een aantal manier verzamelt hoe ik mijn kennis over animeren kan verbreden. Animeren gaat namelijk niet alleen over frame achter frame plaatsen. Animatie gaat over beweging, over geluid en over filmtechnieken.

(CMD-methods pack, 2018)

Orienting expert interview: Om de vragen te stellen die ik heb over animatie ga ik langs bij een animatie bureau om kennis te verkrijgen.

Literature: Ik wil mijn kennis verbreden door me te verdiepen in literatuur en most relevant knowledge.

Fly on the wall: Ik ga ook dans bestuderen, en dat ga ik doen door beweging vast te leggen en te bekijken in een fly on the wall

Verwachting

Na deze 10 weken wil ik een expert worden op het gebied van animatie. Ik wil mijn skills verbreden. Ik wil handmatige animatie maken en ik wil verschillende technieken bekijken, daaruit hoop ik dat ik later meer kan maken.

Ik verwacht ook een afgemaakt eindresultaat te kunnen opleveren. Ik wil een animatie gaan maken met nieuwe technieken waar ik zelf en anderen van kunnen leren. Ook verwacht ik een creatieve proces te hebben doorlopen met een practiced based onderzoek.

Uitvoering en experimenten

Ik ben begonnen met het kijken naar hoe frames in animatie werken door er experimenten mee te doen:

The Walking Man (eigen werk)

Jumping Sheep (eigen werk)

Ik heb ook verschillende technieken uitgeprobeerd om erachter te komen wat ik zelf graag wilde gaan doen.

Animatie met rijst (eigen werk)

Flip book (eigen werk)

Thaumascoop (eigen werk)

  Silhouet (eigen werk)

Vanaf dit moment vond ik het gebruik maken met de silhouetten techniek erg mooi om te doen en ben ik hiermee verder gegaan.

Lichtbox prototype (eigen werk)

Ik heb deze schoenendoos hierboven in elkaar gezet om meer proefjes te doen met de silhouetten techniek. Met het onderstaande resultaat (video) tot gevolg:

Hierna ben ik bezig geweest met een grotere lichtbox in elkaar te zetten om hiermee mijn eigen animatie te maken. In de volgende video laat ik wat beelden zien van hoe ik hier mee bezig ben geweest:

Voor mijn eerste expert interview ben ik langs geweest bij Studio Analoog in Rotterdam. Joris van Opstel (Art Director en Owner) vertelde mij dat preproductie het allerbelangrijkste is.

Interview verwerking (eigen werk) (J, van Opstel, persoonlijke communicatie, 2 mei 2018)

De tweede keer heb ik een professioneel danseres geïnterviewd en geobserveerd. Ik vroeg haar naar haar passie in dans. Haar woorden vond ik erg inspirerend om verder te werken aan mijn eigen animatie. Ook heb ik haar gefilmd tijdens het dansen. Deze bewegingen heb ik onderzocht en uitgeschetst in mijn dummy.

“Als ik dans voel ik me vrij, ik kan alles doen wat ik wil. Ik kan mijn emotie kwijt in dans. Ik voel me heel puur. Heel natuurlijk en ook heel blij. Eigenlijk heel veel door elkaar” (J, Zwijnenburg, persoonlijke communicatie, 18 mei 2018)

Ook heb ik inspiratie bronnen verzamelt in dit moodboard:

Mijn kennis heb ik verbreed met 5 Most Relevant Knowledge bronnen.

  1. The Animation Book. (Griffin, Canemaker, 1998) In dit boek wordt stap voor stap een animatie proces beschreven en de geschiedenis van animatie.
  2. Leonardo Da Vinci, painter of movement. (Vereycken, 2002) Da Vinci leert ons te kijken naar beweging om ons heen.
  3. 5 film transitions worth knowing. (K Israel, 2018) Ik heb de kijkervaring veranderd nadat ik zelf technieken had toegepast.
  4. Storytelling & Montage. (© De Connectors, 2018) Hier leerde ik tips voor mijn eigen video.
  5. Gertie The Dinosaur. (The Public Domain Review, z.d.) Deze animatie leerde mij om emotie toe te passen in karakters in animatie.

Wat ik heb geleerd uit een feedback moment met Derk was dat ik me meer moest verdiepen in hoe storytelling in video werkt. Er zijn bijvoorbeeld manieren om met video transitions je verhaal duidelijker te maken. Bijvoorbeeld met the fade cut, the split edit en the dissolve. Ik gebruikte al deze drie vormen ook in mijn eigen video. The fade gebruikte ik om het einde van een scene aan te geven. The split edit en de dissolve gebruikte ik juist om een overloop tussen scenes te laten zien. (K Israel, 2018)

Ik heb ook gekeken naar de praktijk. Daar kwamen deze 5 Best Practice bronnen uit:

  1. The Adventures Of Prince Achmed. (Reiniger, 1926) De silhouette techniek zien, die ik zelf heb toegepast.
  2. The muybridge Horse. (Muybridge, 1911) Stopmotion, wat ik zelf ook heb gebruikt in mijn animatie.
  3. The jumping sheep. (Shir, 2018) Shir liet zien in deze korte video hoe bouncing en ease in werkt in animatie.
  4. The Lion King scene: remember who you are. (The Walt Disney Company, 1994) Disney liet in deze scene een conversatie zien met de perfecte lengtes aan cuts.
  5. Swan Lake. (The Kirov Ballet, 2012) Een inspirerend ballet met proffesioneel dansers.

Film Poster (eigen werk)

Deze oude film poster heb ik er bij gemaakt om de kijkers meer het gevoel te laten geven dat ze naar een oude projectie film gaan kijken in een oude bioscoop.

Evaluatie en conclusie

Evaluatie

Ik kwam er tijdens studio Seminar achter dat de grote hoeveelheid aan eigen verantwoordelijkheid en werk best lastig kan zijn. Er is een ding die ik zeker weten heb geleerd. Een goede preproductie bij een animatie is ontzettend belangrijk. Ik heb dat niet in dit project gedaan maar ga ik zeker bij volgende animaties doen. Het is zonde om uiteindelijk zonder verhaal te komen te staan of als je beelden moet weggooien. Het animeren zelf kost namelijk ontzettend veel tijd, energie en geduld.

Conclusie

Mijn onderzoeksvraag was: Welke informatie kan ik gebruiken om een animatie mee te maken? Ik heb veel stappen ondernomen tijdens dit project. De informatie die ik vooral moest weten was het maken van een goede preproductie. Ik kwam daar zelf best wel te laat achter, ik had me er nog te weinig in verdiept. Ik had het te onderschat. De informatie die je nodig hebt om een goede animatie mee te maken moet gaan over preproductie, animatie technieken, set up en de geschiedenis van animatie. Dat vond ik de belangrijkste informatie die ik er uit kon halen.

Aanbeveling

Als er studenten of mensen zelf willen beginnen met animeren beveel ik aan om eerst een goede preproductie neer te zetten. Wat ik heb geleerd uit ervaring tijdens dit onderzoek en interviews is dat het animeren zelf het aller meeste tijd kost. Het is dan fijn om van te voren duidelijk te hebben wat je precies wil en wat je precies gaat doen.

In de toekomst zullen er nieuwe technieken voor animatie beschikbaar komen. Van Gurp schrijft daar over: “Ook in de wereld van video en animatie zal deze techniek (Artificial Intelligence) belangrijk worden. Google heeft zelfs al een test uitgevoerd waarbij een AI zichzelf moet leren voortbewegen in een digitale wereld.” 

Bronnenlijst

English summary

Start reading this Concept Diary and be amazed by the amazing world of handmade animation techniques. What I love about animation is that you get to pick what people get to see. You can do so many different things with animation. Handmade animation has something really unique that attracts the eye. The video doesn’t have perfectly flowing scenes which causes into people admiring the animators work more, because there’s more orginality, patience and passion to it. In this blog post I’ll describe the steps I took to make my own handmade animation. Enjoy reading.

Een gedachte over “De kunst van het animeren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *