Dus in het kort

Inleiding

Ik heb voor dit onderwerp gekozen omdat ik korte verhalen, en met name korte films altijd fascinerend vind. Ik ben altijd benieuwd of het de makers lukt om in een korte tijd een goed verhaal te vertellen. Als dat dan lukt vind ik dat erg knap. Want je hebt geen twee uur om aan je publiek je verhaal te vertellen en bepaalde dingen duidelijk te maken. Ook wordt er tegenwoordig op hele verschillende manieren gebruik gemaakt van korte storytelling, door middel van bijvoorbeeld reclame. Daarom is het een super relevant onderwerp maar daar vertel ik straks meer over. Mijn onderzoeksvraag is; Hoe kan ik in zo’n kort mogelijke tijd een zon goed mogelijk verhaal vertellen?’

Research proposal

Scope

Ik wil gaan onderzoeken op wat voor manier short storytelling wordt gebruikt. Er zijn een heleboel verschillende gebieden, zoals bijvoorbeeld reclame, sociale media waar dit een rol speelt. Ik ga vooral kijken naar korte films die kunstenaars maken of op een andere manier korte verhalen vertellen. Verder wil ik zelf gaan experimenteren in hoe kort ik een verhaal kan vertellen. Ik wil hierbij echt de storytelling induiken en kijken wat wel en wat niet werkt wanneer je maar beperkte tijd hebt om je verhaal te vertellen. Waar moet je dan op letten? Hoe kun je toch een bepaalde sfeer neerzetten of een bepaald gevoel overbrengen? Ik ga me hierbij vooral focussen op korte films. Verder wil ik me wel laten inspireren door lange films, maar deze wel vooral gebruiken als vergelijkingsmateriaal. Ik ga geen boeken analyseren. Ik wil wel inspiratie halen uit korte verhalen en quotes, zoals deze:

‘For sale: baby shoes, never worn.’ – (Hemmingway, 1992)

Methode

Ik wil zelf een short film maken van een minuut. Verder wil ik graag onderzoek doen naar het concept ‘storytelling’ en dan natuurlijk hoe dit zo kort mogelijk kan. Ik ga eerst kijken of hier al specifieke literatuur voor is of dat ik zelf overal kleine stukjes moet verzamelen. Verder wil ik onderzoek doen naar wat een verhaal nou waardevol maakt voor mensen. Ik ben van plan om hiervoor mensen te interviewen maar ook hier op zoek te gaan naar al eerder gedane onderzoeken. Wanneer is een verhaal een toevoeging voor iemands leven? In ieder geval een onderzoeksmethode om te kijken wat voor video’s hip zijn tegenwoordig. Ten slotte wil ik ook zelf weer heel erg gaan experimenteren zoals ik dat al een beetje heb gedaan. Ik wil zelf gaan filmen, maar ook op andere manieren mij bezig houden met storytelling. Ik wil hierbij feedback vragen aan de mensen om mij heen.

Verwachting

Ik verwacht aan het eind van dit project een ‘pro’ te zijn in short storytelling. Ik verwacht dat mijn skills op het gebied van narrativeit erg ontwikkeld zijn maar ook mijn technische skills wat betreft AV.

Proces

In dit kopje vertel ik wat meer over het proces wat ik heb doorlopen. Ik ga niet alles laten zien, maar vooral het beeld wat voor de belangrijkste keuzes heeft gezorgd in mijn eindproduct. Ik heb in het begin erg zitten experimenteren zonder echt te weten wat ik wilde vertellen in mijn korte verhaal. Ik heb wel verschillende experimenten gedaan, maar er kwam niet echt heel erg veel uit. Verder heb ik wel qua techniek gekeken naar verschillende manieren om te editen. Hiervan een voorbeeld:

Experiment ‘kort, korter, kortst’

Ook heb ik in deze tijd interviews gehouden met verschillende mensen. Een van de belangrijkste inzichten die hieruit kwam was dat herkenbaarheid een grote rol speelt in het laten aanslaan van een verhaal bij je publiek.

Door te praten met mijn leraren kwam ik erachter dat ik inhoud miste en hiermee aan de slag moest gaan. Ik heb toen gepraat met een professional(Smit,2018), die mij nieuwe inzichten gaf over mijn onderwerp. Ik heb mij toen volledig gestort op abortus doen vanwege een afwijking. Ik heb hier al eerder een betoog over geschreven en dit is een onderwerp wat mij erg aan mijn hart gaat omdat mijn broertje gehandicapt is. Door dit onderwerp wat mij erg aansprak ben ik me gaan richten op de narrativiteit en ben ik aan de slag gegaan met het boek ‘de kracht van storytelling’ (Gallo, 2016). Na het lezen van dit boek kwam ik erachter dat storytelling op heel veel plekken wordt gebruikt.. Ik kon hier niet erg veel literatuur over vinden, ik denk omdat het nog een redelijk nieuw concept is. Ik heb storyboards en scripts gemaakt. Die heb ik voorgelegd aan Caro Termote(Termote, 2018). Zij is een expert op het gebied van AV. Verder heb ik nog onderzoek gedaan op internet, over hoe ik het best een script kon schrijven voor een short film. Hieruit was een belangrijk inzicht om mijn verhaal te verdelen in:

1. Exposition

2. Rising Action

3. Climax

4. Falling Action

5. resolution

6. Denouement

Dit heet ook wel ‘de piramide van Freytag’. (Freytag, 2016)

Ook haalde ik inspiratie uit de korte film ‘Interface’ (Hoetjes, 2017);

Korte film ‘Interface’

Eerste storyboards

Moving storyboard

Proefvideo eindproduct

Relevantie

Mijn onderzoek is relevant voor mezelf omdat ik mij in de toekomst graag bezig wil houden met storytelling, met als medium film. Ik denk dat het belangrijk is om te leren wat de toegevoegde waarde is van bepaalde beelden in een verhaal, zodat ik echt een sterk verhaal kan vertellen zonder onnodige beelden of extra ‘opvulling’. Op deze manier zal ik meer gaan nadenken over hoe ik een bepaald beeld neerzet(kadrering, perspectief, kleurgebruik, etc.) en elk beeld meer aandacht en tijd geven, omdat ik dat nu ook heb moeten doen. Omdat de film maar één minuut mocht duren moest ik elk beeld zorgvuldig kiezen en uitzoeken.

Dit thema is maatschappelijk relevant omdat short storytelling op heel veel plekken wordt gebruikt. Bedrijven die reclame willen maken hebben vaak maar beperkt de tijd om de aandacht te trekken van consumenten. Denk maar aan korte reclameblokken, of reclame voor een YouTube video waarbij de kijker gelijk overtuigt moet worden, anders klikt hij weg. Heel concreet zou je als bedrijf dus de vraag kunnen stellen; ‘Hoe kan ik in zo’n kort mogelijke tijd op de beste manier mijn verhaal vertellen aan de consument?’

Evaluatie en conclusie

Ik heb dit project een ontzettende voorliefde gekregen voor storytelling. Ik heb me erg laten verwonderen door alle verhalen die al verteld zijn door mensen en hoe sommige mensen dit zo kort en krachtig neer weten te zetten. Ook ben ik erachter gekomen dat storytelling een ontzettend belangrijk begrip is in onze wereld. Je kan nog zo’n goed verhaal vertellen, maar het moet wel overkomen. Verder vind ik het jammer dat ik eigenlijk pas zo laat erachter kwam dat ik als eerste mijn verhaal op orde moest hebben, voordat ik met die storytelling bezig kon.

Aanbevelingen

  • wil je je focussen op het echte storytelling, zorg dan dat je je verhaal goed op tijd af hebt en dat je veel kennis hebt van het onderwerp. Op deze manier kun je je volledig focussen op hoe je dit verhaal over gaat brengen aan je publiek.
  • Daag jezelf uit en probeer eens je verhaal echt zo kort mogelijk te vertellen, het hoeft niet eens duidelijk te zijn of goed over te komen, maar je kunt vaak zoveel meer weglaten dan je denkt.
  • Gesproken tekst hoeft niet altijd beter te zijn. Mensen halen uit bepaalde symbolen of handelingen ook al vaak een betekenis. Gebruik dat in het vertellen van je verhaal.

English summary

I chose the subject ‘short storytelling’, because I think it is fascinating how some people can tell such short stories in a small amount of time. Storytelling is a concept that is way more essential in todays world then a lot of people think. I have done research on how I can tell the best story possible in a short amount of time. It taught me a lot on how to think of every single shot as a really valuable part in any story.

Bronnen

Freytag, G. (2014, Aug 21). 7-step Freytags pyramid. Van Writing itch: https://writingitch.com/2014/08/21/7-step-freytags-pyramid/

Gallo, C. (2016). De kracht van storytelling (Vol. 1). Pan Macmillan.

Hemmingway, E. (1992). Ernest Hemmingway, six word sequels. Van The new yorker: https://www.newyorker.com/humor/daily-shouts/ernest-hemingways-six-word-sequels

Hoetjes, A. (Schrijfster en director), . (2017). Interface [Motion Picture].

Smit, A. (2018, mei). Feedback. (L. Smit, Interviewer)

Termote, C. (2018, Mei). Feedback. (L. Smit, Interviewer)

Keywords:

video, storytelling, short film, film, verhalen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *