Cinematografie – bewegend beeld als een vorm van kunst

Vorig jaar heb ik een passie ontdekt voor het maken van video’s. Een jong stel vroeg of ik hun bruiloft wilde filmen. Ondanks het feit dat mijn ervaring met het maken van video’s beperkt was ben ik de uitdaging aangegaan. Het eindresultaat was, voor zowel mijzelf als het bruidspaar, ver boven verwachting. (https://vimeo.com/226508503) Een aantal mensen vonden de video zo mooi dat ze er daadwerkelijk emotioneel van werden. Dit heeft mij aan het denken gezet. Wat maakt dat mensen tijdens het kijken van een video emotioneel worden?

Tijdens de studio seminar ga ik opzoek naar een antwoord op de vraag: “Hoe kan ik met bewegend beeld een verhaal vertellen op een manier dat er een emotionele reactie ontstaat bij de kijker?”

CONTEXT, SCOPE EN DEFINITIE

Dit project gaat over cinematografie; de kunst van het opnemen van motion picture. De definitie van motion picture is het snel opeenvolgend projecteren van foto’s zodat de illusie van beweging ontstaat. Met deze bewegende beelden kan een verhaal worden verteld. (Stephenson & Sklar, 2017)

Tijdens de Studio Seminar wil ik ontdekken hoe ik cinematografisch krachtige beelden kan maken. Voor deze ontdekkingstocht duik ik in de rol van de cinematograaf, ook wel director of photography genoemd. Deze is verantwoordelijk voor alle visuele elementen van de film zoals de compositie, camera standpunten en camera bewegingen. Ik ga mezelf verdiepen in de visuele elementen van de cinematografie omdat deze een grote invloed op de uiteindelijke beleving van de kijker. (Schoenberg, 2011)

Hoofdvraag:

  • Hoe kan ik met motion picture een verhaal vertellen op een manier dat er een emotionele reactie ontstaat bij de kijker?

Deelvragen:

  • Wat zijn de basisregels voor visuele elementen binnen de cinematografie?
  • Welke diepere laag heeft film nodig om een emotionele band te kunnen creëren met de kijker?

Tijdens het project was ik op zoek naar ‘een diepere laag’ in film die ervoor kan zorgen dat de kijker emotioneel betrokken raakt bij het verhaal. Ik had nog geen goed beeld van wat dat kon zijn. Tijdens het project ben ik erachter gekomen dat de cinematografie voornamelijk gaat over het maken van kunst. Kunst is namelijk het representeren van iets wat mooi of betekenisvol is waarbij je de representatie vorm geeft en expressie toevoegt. Het doel van kunst is om een reactie te ontvangen van het publiek. (Marder, 2018)

Relevantie

De cinematografie is relevant binnen het CMD vakgebied omdat storytelling via video content een krachtige manier is om mensen aan te spreken. Goede cinematografie heeft de kracht om een emotionele band te creëren met het publiek.

Methode en aanpak

Het project verdeel ik in twee onderdelen: het kennen van de regels voor visuele elementen binnen de cinematografie en het scheppen van een diepere laag in film.

1. Basisregels voor cinematografie

“You have to learn the rules before you can break them”. Oftewel, je moet eerst de regels kennen en beheersen voordat je er creatief gebruik van kan maken. Daarom ga ik me eerst verdiepen in de regels voor visuele elementen binnen de cinematografie.

Voor het leren van de basisregels van cinematografie volg ik een online filmschool genaamd “Full Time Filmmaker. Deze cursus, gegeven door filmmaker Parker Walbeck, bevat alle onderwerpen waar je kennis van moet hebben om goede films te kunnen maken. Ik pas de theorie uit de cursus toe in de praktijk door experimenterende video’s te maken. (Walbeck, z.d.)

Tijdens deze periode ga ik twee bruiloften filmen. Dit zijn dus 2 draaidagen waarbij ik 16 uur lang bezig ben met het maken van video content. Tijdens de bruiloften pas ik de geleerde theorie uit de Full Time Filmmaker cursus toe in de praktijk. Op deze manier hoop ik de theorie goed onder de knie te krijgen.

2. Een diepere laag scheppen

Vervolgens wil ik ontdekken hoe ik film een diepere laag kan geven. Een laag waarmee ik een (emotionele) band kan scheppen met de kijker. Om deze nog onbekende ‘diepere laag’ te ontdekken ga ik op zoek naar nieuwe termen en verschillende visies op de cinematografie.

Ik ga een langs bij een fotograaf en filmmaker om te ontdekken wat hun visie is op cinematografie en het vastleggen van beelden. Ook wil ik feedback vragen op mijn eerder gemaakte bruiloft video.

Ik ga op zoek naar verschillende film directors en hun visie op de cinematografie.

Ik ga online research doen naar de mogelijk diepere betekenissen van cinematografie. Op deze manier hoop ik voornamelijk nieuwe termen en most relevent knowledge te ontdekken.

UITVOERING EN EXPERIMENTEN

Basisregels voor cinematografie

Vanuit de cursus Full Time Filmmaker heb ik onderstaande video’s gemaakt om de theorie eigen te maken.

Rules of composition
Shot sizes
Camera movements
Shutter speed
Aspect Ratio

Bruiloft video Ramon & Ilona

Nodige camera apparatuur voor de bruiloft
11 mei 2018: de bruiloft van Ramon & Ilona filmen
Stills uit de bruiloft video van Ramon & Ilona

Best practice: The Grand Budapest Hotel

Ik heb een analyse gedaan naar de film “The Grand Budapest Hotel”.

Gebruik van de Rule of thirds (Wes Anderson , 2014)
Gebruik van symmetrie en centralisatie (Wes Anderson , 2014)
Gebruik van herhalingen en patronen (Wes Anderson , 2014)
Gebruik van framing (Wes Anderson , 2014)
Gebruik van camera posities die recht voor de scene staan (Wes Anderson , 2014)
180 graden regel breken (Wes Anderson, 2014)
Gebruik van verschillende aspect ratio’s (Wes Anderson, 2014)

Interview Dieuwertje Bravenboer (fotograaf)

Interview Ruben huis in ‘t Veld (filmmaker)

Een diepere laag scheppen: film tot kunst maken

“The frame can not just be a representation of just what’s in front of you. It has got to have three dimensionality. It has got to be much more than what is shown.” (De Borman, 2015)

You are able to make film without being in some kind of idea of what film is supposed to be. Than the film is mastering you. In order to make film really an artform, you have to be able to master it and use it as a way of expressing the story. (Loogman, 2015)

Plato zag kunst als ‘mimesis’, een Grieks woord voor kopiëren of imiteren, oftewel het maken van een representatie van iets wat mooi of betekenisvol is. De expressie van gevoel en de reactie van het publiek werd later ook belangrijk. Kunst moest een bepaalde emotie oproepen bij het publiek. Kunst zou je dus kunnen samenvatten in representatie, expressie en vorm. (Marder, 2018)

CONCLUSIE

Tijdens de studio seminar was ik opzoek naar een antwoord op de vraag: “Hoe kan ik met bewegend beeld een verhaal vertellen op een manier dat er een emotionele reactie ontstaat bij de kijker?”. Tijdens het project kwam ik erachter dat ik op zoek was naar een manier om film tot kunst te maken. Ik heb geleerd dat je film kunt zien als het maken van een representatie. Wanneer je deze representatie vorm geeft en expressie toevoegt word het een vorm van kunst. Je kunt motion picture vorm geven door middel van de visuele elementen van cinematografie; zoals compositie, shot size, perspectief, beweging en kleur. Je kunt expressie toevoegen door deze visuele elementen op een creatieve manier te gebruiken waarbij deze de emotie en de sfeer van de scene versterken.

EVALUATIE

Tijdens de studio seminar heb ik een grote passie gevonden voor de cinematografie. Het vertellen van verhalen via motion picture vind ik erg fascinerend omdat ik merk dat het mij veel uitdaging biedt. Ik heb ontdekt dat er nog heel veel te leren valt. De filmkunst is iets waar ik me in de toekomst verder in wil gaan verdiepen.

AANBEVELING

Voor studenten die zich willen verdiepen in de cinematografie adviseer ik om je geleerde theorie direct in de praktijk te brengen. Alleen zo ontdek je waarom de theorie er is en hoe je deze creatief kunt toepassen. “You have to learn the rules before you can break them”. Ga op zoek naar bekende films en directors. Deze kunnen een grote inspiratiebron zijn. Wees niet bang om film stijlen of shots na te maken. Door te kopiëren en stijlen te combineren ontwikkel je een eigen stijl.

De onderwerpen ‘licht’ en ‘kleur’ heb ik buiten beschouwing gelaten tijdens deze studio. Deze onderwerpen zijn de moeite waard om te bestuderen.

Bronnen

Anderson, W (Regisseur). (2014). The Grand Budapest Hotel [Film]. Germany: Fox Searchlight Pictures

De Borman, J. (2015, 18 november). Composition & Framing || Cinematography Masterclass – John de Borman [Video]. Geraadpleegd op 6 juni 2018, van https://www.youtube.com/watch?v=W8V6GJdT_Bg&t=181s&list=PLxsApYLGlbV6vNKeoAhiW2Bjciqq34u4I&index=9

Giedroyc, C (Regisseur). Sherlock, Unaired Pilot  [TV Series]

Hess, J. P. (2017, 14 februari). Composition Techniques for Widescreen Aspect Ratios. Geraadpleegd op 6 juni 2018, van https://filmmakeriq.com/courses/composition-techniques-widescreen-aspect-ratios/

Huczek, T. (2015, 28 september). Cinematography in Grand Budapest Hotel. Geraadpleegd op 6 juni 2018, van https://timeinpixels.com/2015/09/cinematography-in-grand-budapest-hotel/

Loogman, B. (2015). About artistic research in film [Video]. Geraadpleegd op 6 juni 2018, van https://vimeo.com/146749251

Marder, L. (2018, 2 april). Ways of Defining Art. Geraadpleegd op 6 juni 2018, van https://www.thoughtco.com/what-is-the-definition-of-art-182707

Moura, G. (2015, 11 juni). The Elements of Cinematography (Cinematography Index). Geraadpleegd op 1 juni 2018, van http://www.elementsofcinema.com/cinematography/the-elements-of-cinematography/

Plumridge, J. (2018, 11 mei). What Is Perspective in Photography? Geraadpleegd op 6 juni 2018, van https://www.lifewire.com/what-is-perspective-in-photography-492660

Schmitz, K. (2017, 2 maart). Sherlock – How Creative Transitions Improve Storytelling [Video]. Geraadpleegd op 6 juni 2018, van https://www.youtube.com/watch?v=1IDBZ5AsUuk

Schoenberg, A. F. (2011, 8 februari). What is Cinematography? Geraadpleegd op 6 juni 2018, van https://www.thecrimson.com/article/2011/2/8/what-is-cinematography/

Stephenson, R., & Sklar, R. (2017, 5 oktober). Motion picture. Geraadpleegd op 6 juni 2018, van https://www.britannica.com/art/motion-picture

Walbeck, P. (z.d.). FULL TIME FILMMAKER. Geraadpleegd op 6 juni 2018, van https://fulltime-filmmaker.thinkific.com/courses/full-time-filmmaker

Wartenberg, T. (2015, 30 juni). Philosophy of Film. Geraadpleegd op 6 juni 2018, van https://plato.stanford.edu/entries/film/#EmoEng

English Summary

During this Seminar I wanted to learn the rules about the visual aspects of cinematography, improve my filmmaking skills and explore a way of connecting with the viewer on an emotional level. During the process I followed the online filmschool “Full Time Filmmaker”, filmed two weddings and explored what it ment to create art with motion picture.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *