All about Type

Iedereen die teksten schrijft of publiceert, wil dat zijn werk er ook mooi uitziet. Daarvoor hebben we toegang tot honderden lettertypes op onze computer. Toch zijn er maar weinig mensen die doeltreffend typografisch kunnen vormgeven. (Williams, J. 2013)

“Mastering typography means mastering the ability to see.”

– Petrula Vrontikis

CONTEXT EN SCOPE
Het doel van dit onderzoek was om erachter te komen wat typografie precies inhoudt. Dit is in mijn ogen nodig omdat ik als ontwerper constant bezig ben met een boodschap overbrengen, communiceren met beeld. Dit is praktisch onmogelijk zonder tekst. Een goede visualisatie van die tekst is dus essentieel voor het overbrengen van de boodschap.

“Words have meaning. Type has spirit. The combination is spectacular.”

-Paula Scher

 

Op onze opleiding wordt typografie niet of nauwelijks aangeboden in het curriculum. Dit resulteert in studenten die geen bewuste keuze kunnen maken omdat zij simpelweg het belang van typografie niet inzien. Met dit project wil ik gaan onderzoeken wat de absolute basiskennis is en de resultaten van die onderzoek vervolgens delen met mijn medestudenten.

 

Hoofdvraag:

Wat moeten designstudenten weten over typografie?

Deelonderwerpen
Lettertype categorieën
Anatomie van letters
Basis termen van typografie
Gebruik van typografie

EVALUATIE ONDERZOEKSOPZET
In mijn onderzoeksopzet was het plan om de lezers te introduceren in de wereld van typografie door ze het proces te laten zien hoe ik een letter zou ontwerpen voor een fictieve opdracht gever. Nadat ik in gesprek was geweest met Bart Leguijt en mezelf meer had verdiept in hoe dit allemaal in zijn werk zou gaan kwam ik tot de conclusie dat als ik dit zou uitvoeren ik de lezers niet meer een spoedcursus typografie aan zou bieden maar een branding process zou laten zien. Daarnaast kwam ik erachter dat het ontwerpen van een lettertype zo veel tijd zou kosten dat ik alleen iets uit zou kunnen leggen over letterontwerp. Dit is een heel interessant onderwerp maar dit heeft niet hetzelfde belang als begrip creëren bij designstudenten over typografie in zijn algemeen. Om die redenen ben ik van dat plan afgestapt en de focus meer gelegd op waar het eigenlijk de hele tijd al om ging, typografie in brede zin.

Figuur: Research Proposal Poster (Bron: Auteur)

METHODE EN AANPAK
Om de hoofdvraag te beantwoorden ben ik begonnen met deskresearch naar

meest gebruikte lettertypes. Ik zocht uit wie de lettertypes gemaakt hebben en waarom daarnaast heb ik door dat onderzoek mezelf geïntroduceerd in de wereld van typografie door bekend te raken met de ontwerpers en verschillende termen. Vervolgens heb ik met Guido de Boer een Orienting Expert Interview gedaan om mijn seminar vorm te geven, wat ga ik maken en hoe doe ik dit? Tijdens dit moment heb ik gebruik gemaakt van de mogelijkheid om door een interview met hem te doen over de deelonderwerpen. Ook heb ik een interview afgenomen bij Bart Leguijt, CMD’er en Typedesigner van o.a. het x=festival 2018 lettertype. Tijdens het hele proces ben ik ook gaan kalligraferen en experimenteren met letterontwerp. Na deze interviews had ik genoeg nieuwe kennis en bronnen verzameld om verder aan de slag te gaan met mijn eindproduct. Ik ben verder gegaan met deskresearch om verder de diepte in te gaan en dit te vertalen naar mijn poster. Door middel van research through design heb ik feedback van peers, docenten en professionals kunnen verwerken in de poster en ben ik tot het eindresultaat gekomen.

UITVOERING EN EXPERIMENTEN
De eerste fase van de productie begon met kalligraferen. Voordat ik een mening kon vormen over letters en letterontwerp wilde ik dit proces eerst zelf ervaren.

Figuur: Kalligraferen

Ik kwam er al snel achter dat ik daarmee alleen liet zien hoe je letters ontwerpt. En typografie is zo veel meer als dat. Typografie is het uiten van taal met beeld en daar hoort ook het begrip voor lettertype keuze, compositie en plaatsing bij. (Boulton, M. 2016).

Om hier verder op in te gaan ben ik onderzoek gaan doen naar de verschillende soorten lettertypes. Via het YouTube kanaal theFutur had ik een lijst gekregen met de meest gebruikte lettertypes. Door het lettertype onderzoek kwam ik erachter dat lettertypes te categoriseren zijn. Dit heb ik verder uitgezocht met behulp van het boek de Basis van Typografie en daaruit heb ik de volgende illustratie gemaakt

Figuur: Variety of Type (Bron: Auteur)

“Knowing your typography vocabulary and being able to better articulate design concepts from an analytical perspective is a major skill. Not only is this a great way to convince clients of your design’s value, but peer-to-peer discussion generates new concepts and pushes the art form forward.”

– Alex Bigman

 

Om hier een beter beeld van te krijgen ben ik de boeken gaan lezen die ik al had of die me waren aangeraden door de personen waarmee ik in gesprek ben geweest. Ook heb ik het youtube kanaal van thefutur geraadpleegd. Via die kanalen vond ik heel veel informatie over de anatomie, en hierdoor kon ik vervolgens de eerste stappen maken aan mijn poster.

Figuur: Anatomy of Type (Bron: Auteur)

Om een goed gesprek te kunnen hebben over typografie moet je meer weten als alleen de benaming van de anatomie van letters. Mijn volgende stap was dan ook om basistermen te verzamelen die elke aspirant-ontwerper moet begrijpen om een zo’n gesprek te kunnen voeren. Aan de hand van de interviews en deskresearch heb ik ervoor gekozen om de termen te kiezen waar deze ontwerpers het meest mee te maken zullen hebben; de character-tool van de adobe cc-software.

Figuur: Adobe Character Tool (Bron: Adobe Illustrator CC 2018)

Vervolgens ben ik verder gaan met uitzoeken welke termen nog meer belangrijk zijn om te weten. Hiervoor heb ik de notulen van de interviews geraadpleegd, theFutur, het Boek de Basis van Typografie en de PDF van adobe Typography Terms.

Figuur: Basics of Type (Bron: Auteur)

Door de interviews had ik een goed beeld gekregen van de belangrijkste termen om aspirant-ontwerpers te introduceren in het gebruik van typografie. Daarnaast heb ik verschillende TED talks bekeken om erachter te komen waarover zij het wel of niet hebben tijdens hun presentaties. De uitdaging met dit deel was dat ik heel bewust moest selecteren welke onderwerpen ik ging behandelen. Het is onmogelijk om alles te vertellen dus de lezer moet nieuwsgierig gemaakt worden om zelfstandig de rest op te zoeken.

Figuur: Application of Type (Bron: Auteur)

EINDWERK

 

CONCLUSIE
De belangrijkste conclusie uit dit onderzoek is voor mij dat een ontwerp valt of staat met typografie. Aan het eind van de dag zijn we simpelweg doorgevers van een boodschap, dus de belangrijkste taak die we hebben is zorgen dat de ontvanger het wilt lezen. Hoe beter de ontwerper zich hiervan bewust is hoe beter zijn of haar ontwerpen zullen zijn. Door dit onderzoek heb ik voor mezelf op een rijtje kunnen zetten waar je allemaal aan moet denken voordat je typografische beslissingen maakt in het ontwerpproces en mijn kennis over typografie uitgebreid. Doordat ik de poster als medium heb gebruikt gedurende dit proces werd ik gedwongen alleen de belangrijkste onderdelen te filteren uit alle bronnen die ik heb gebruikt.  Goede typografie kost heel veel tijd en als het echt goed gedaan is, onzichtbaar voor de lezer. Ik hoop met mijn eindproduct de aspirant-ontwerper een kickstart te geven in de wereld van typografie en hen te laten realiseren dat de tijd nemen voor goede typografie net zo belangrijk is iedere andere ontwerpbeslissing.

 

DE TOEKOMST VAN TYPOGRAFIE
Tijdens dit onderzoek en in mijn eindproduct ligt de focus op de basiskennis van typografie en hoe deze toegepast moet worden zonder de restricties van code. Als we naar de toekomst van ontwerpen kijken gaat het al snel over of het toepasbaar is op het web. Typografie is hier geen uitzondering van. De vrijheid die we hebben tijdens het analoog ontwerpen of digitaal met de ontwerpsoftware is er niet met code. Zoals het er nu voor staat is webtypografie slechter als het eerste boek wat met losse letters werd gedrukt, de 42-regelige bijbel van Gutenberg. Een blik op een pagina’s uit de Gutenberg-bijbel leert al snel dat ruimteproblemen hier heel intelligent zijn opgelost. Het web kan hier alleen nog van dromen. Dus wie denkt dat het internet heel geavanceerd is, bedenk dat typografie bijna net zo ver is al vijf eeuwen geleden, bijna. Alhoewel de typografische mogelijkheden op het web steeds beter worden sinds de laatste jaren is volgens Bas Jacobs goede web typografie gedrukt; het internet is een goede verzamelplek voor heel veel tekst, maar als die echt begrepen moet worden dient de tekst uitgeprint te worden.

 BRONNEN

Interviews

  • Guido de Boer (High on Type)
  • Bart Leguijt (CMD-student & Typedesigner)

Literatuur:

  • Carter, S. (1987). 20th Century Typedesigners. London, Great Britain: Trefoil Ltd.
  • Williams, J. (2013). De Basis van Typografie. Amsterdam, Nederland: BIS Publishers
  • Jacobs, B. (2015). Webtypografie, klinkt goed maar ziet er niet uit. Amsterdam, Nederland: Offsetdrukkerij Jan de Jong

Websites:

  • Bigman, A. (2015). Crash Course: Know your typography vocabulary! Geraadpleegd op 18 mei 2018 van https://99designs.nl/blog/tips/crash-course-in-typography-know-your-terms
  • Elnar, R. (2017). 7 Wise Reasons To Pursue Typography Mastery. Geraadpleegd op 10 mei 2018, van https://type-ed.com/resources/rag-right/2017/12/4/pursue-typography-mastery
  • Hermann, R. (2016). Pictures from the East-German type foundry Typoart. Geraadpleegd op dag maand jaar, van https://typography.guru/journal/pictures-from-the-east-german-type-foundry-typoart-r50/

Documenten:

  • Lawler, B (2016) The official Adobe Print en Publishing Guide. San Jose, Verenigde Staten: Adobe Press
  • Do, C. (2018). Typography Manual Los Angelos, Verenigde Staten: Blind Studios

Tutorials:

Tedtalks:

  • Matthew Carter: My life in typefaces (https://www.youtube.com/watch?v=xjxyEwjG2Es)
  • The power of typography | Mia Cinelli (https://www.youtube.com/watch?v=C_RzDqgGcao)
  • How do I develop a typeface? | Peter Brugger (https://www.youtube.com/watch?v=A3KGFVq8cE0)

Lezingen:

  • Jason Santa Maria – On Web Typography (https://www.youtube.com/watch?v=ipbbbMsvTEI)
  • Elliot Jay Stocks: Advanced web typography (https://www.youtube.com/watch?v=iDy-6sV_kjw)

Documentaires:

  • Hustwit, G. (2007). Helvetica.
  • Typography: The Overlooked Art (https://www.youtube.com/watch?v=iCgdf4pkvtQ)

Een gedachte over “All about Type

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *