Why would you read a text, if you can watch a explainimation?

Synopsis
Waarom zou je een tekst gaan lezen als je ook een uitleg-animatie kunt kijken? Het is makkelijk, duidelijk en doeltreffend. Maar hoe maak je nou zo’n explainimation en waar moet je allemaal op letten? Informatie is heel belangrijk en helemaal als het gaat over medicijnen. Een bijsluiter is onduidelijk, bevat veel kleine letters en je bent een eeuwigheid bezig voordat je gevonden hebt wat je wilt weten.

“Wat wil ik nog graag leren?” Door de vrijheid van dit project was het de perfecte manier om hier tijd in te kunnen steken. Door mijn vorige studie was ik al bekend met de programma’s Indesign, Illustrator en Photoshop. Het was tijd om iets heel nieuws te proberen! Zo kwam ik uit bij het adobe programma After Effects om de techniek van motion graphic onder de knie te krijgen. Het was dan ook een grote uitdaging omdat ik wist hoeveel tijd het in beslag zou nemen om het te begrijpen. Maar het vertellen van een verhaal d.m.v. beeld en geluid is een mooie manier om reclame te maken. Deze ontwikkelingen wil ik dan ook graag meenemen in toekomstige projecten en stages.

CONTEXT
Mijn onderzoeksvraag luidt: Wat is ervoor nodig om een goede explainimation te maken? Het doel van mijn onderzoek is om van andere te leren, mij te laten inspireren en zo een eigen stijl te ontwikkelen.

Aanvullend onderwerp
In eerste instantie wilde ik een explainimation (uitleg-animatie) maken over: op jezelf wonen en wat erbij komt kijken. Maar ik wilde toch een maatschappelijker onderwerp die beter de voordelen van een animatie naar voren brengt. Vanuit gesprekken en brainstormsessies kwam ik uit op bijsluiters van medicijnen. Deze bevatten veel tekst en je kunt duidelijk laten zien hoe tekst wordt omgezet in beeld. Uit de enquête (bijlage 1) is gebleken dat 68% van de respondenten de bijsluiter helemaal niet leest voor gebruik. Wanneer zij hem wel lezen doet 43% dit globaal. Zelf heb ik ook ervaren dat je hierdoor belangrijke informatie overslaat.

     

Bijlage 1: Relevante resultaten enquête bijsluiter (bron: Surveymonkey)

De deelonderwerpen die ik aan bod wil laten komen:

  • Welke illustratie stijlen zijn er en welke past het best bij mijn onderwerp?
  • Welke voordelen kent een explainimation?
  • Hoe beheers ik de basistechniek van After Effects?
  • Welke stappen volg je bij het ontwikkelen van een explainimation?
  • Waar kan je inspiratie opdoen bij het maken van een explainimation?
  • Welke doelgroep wil ik aanspreken?
  • Via welk medium kan ik dit het beste doen?

CMD gerelateerd
Het onderwerp past bij mijn ontwikkelingen als CMD student en mijn wensen binnen deze opleiding, omdat dit iets is wat ik kan meenemen binnen mijn eigen onderneming en toekomstige schoolprojecten. Zelf ben ik er dan ook erg gefascineerd over hoe je met grafische vormgeving, informatie kunt vereenvoudigen en overzichtelijk maken.

Wat zijn je verwachtingen?
Na dit onderzoek verwacht ik de­ basistechniek van After Effects te begrijpen en te kunnen uitvoeren. Na met andere creatievelingen gepraat te hebben verwacht ik een eigen stijl te hebben ontwikkeld op technisch gebied maar ook op het gebied van storytelling. Welke informatie is belangrijk, wat kan je weglaten en hoe kan je dit het best weergeven?

Waarom is je onderzoek relevant?
Dit onderzoek is relevant omdat iedereen die wilt beginnen met animeren op deze manier de basis kan beheersen binnen 10 weken. Daarnaast is het relevant de stappen te kennen om uiteindelijk tot een mooi eindresultaat te komen.

METHODE EN AANPAK
De methodes die ik wil gaan gebruiken heb ik op een rijtje gezet:

  • Beeldanalyse illustratiestijlen (inspiratie opdoen en hiermee experimenteren)
  • Observeren basistechniek (tutorials bekijken)
  • Interviewen (voordelen van animatie)
  • Feedback/hulp vragen bij het uitwerken van de explainimation (CMD’ers, leraren en professionals)
  • Enquête (onderzoek naar duidelijkheid van de bijsluiter)
  • A/B testing (bijsluiter of explainimation)

Bijlage 2: Relevante CMD methods kaarten (bron: CMD Utrecht 2018)

UITVOERING EN EXPERIMENTEN

Illustratie stijlen
Voor de explainimation is er gebruik gemaakt van flat design (Bijlage 3). Flat design is erg duidelijk en zorgt ervoor dat het verhaal centraal staat. Daarnaast is het goed om met deze stijl te beginnen omdat je het door het strakke en duidelijke design makkelijk kunt animeren.

Bijlage 3: Moodboard illustratiestijlen (bron: Pinterest)

Bijlage 4: Experimenten illustratiestijlen (bron: Samara van Vliet)

Bijlage 5: Relevante schetsen proces (bron: Samara van Vliet)

De voordelen van een explainimation

Volgens Olga (2017) zijn 65% van de mensen visueel ingesteld. Visuele informatie wordt dan ook 60.000 keer sneller verwerkt dan tekst. Davion noemt (2017) zeven voordelen van een animatie video:

  • Duidelijk & overzichtelijk
  • Inspirerend
  • Kort & bondig
  • Zowel visueel als auditief
  • Doeltreffend
  • Meetbaar
  • Actiegericht

De eerste maar belangrijkste stap
Na oud-collega Mike Baan (2017) te hebben geïnterviewd ben ik begonnen met het maken van een story waarin ik wil vertellen: wat, waarom, voor wie en hoe ik dit gaat doen.

In de explainimation wordt er een uitleg gegeven over de Ventolin Diskus 200. Hier is voor gekozen door eigen ervaring met dit medicijn. De doelgroep die hiermee wordt aangesproken zijn gebruikers met astma, waarbij gefocust wordt op volwassenen tussen de 20 en 60 jaar, en die niet graag lange teksten lezen of moeilijk kleine letters kunnen lezen. Het doel van de explainimation is om de kijker binnen een paar minuten te informeren hoe je het medicijn gebruikt. Voor de voice-over is er gekozen voor een vrouwenstem omdat de redactie van Marketingonline (2010) schrijft dat wanneer het gaat om geruststelling de voorkeur uitgaat naar een vrouwenstem. Een mannenstem is overtuigender maar voor een bijsluiter ben ik juist op zoek naar vertrouwen en rust. De volgende stap is het maken van een storyboard. Hoe wil ik mijn verhaal in beeld brengen (Effecten, voice-over en tekst)?

Bijlage 6: Storyboards explainimation (bron: Samara van Vliet)

Bijlage 7: Persona (bron: Pexels)

Bijlage 8: Voice-over inspreken (bron: CMD Utrecht 2018)

De techniek achter animeren
Voor het leren van de basistechnieken heb ik drie tutorials gekeken van Seun Jubril (2015). Hieruit zijn aantekeningen ontstaan die mij in het hele proces hebben geholpen.

Bijlage 9: Aantekeningen tutorials (bron: Samara van Vliet)

Aan de slag!
En toen was het tijd om te beginnen met After Effects. Hiervoor is nodig: een werkruimte die voor jou fijn is, een nette tijdlijn en een duidelijke opbouw in de lagen van je Illustratorbestand.

Bijlage 10: Werkruimte After Effects tijdens proces (bron: Samara van Vliet)

Bijlage 11: Scenes van de explainimation (bron: Samara van Vliet)

Voor de scenes is er gekozen voor felle kleuren om te voorkomen dat het een traditioneel medicijn-achtige uitstraling krijgt. Dit kan namelijk zorgen dat het saai wordt en kijkers hun aandacht verliezen. Om eentonigheid te voorkomen wordt er afgewisseld tussen verschillende achtergrondkleuren. Er is gekozen voor een vrouwelijk personage omdat dit overeenkomt met de voice-over. Het karakter heeft een open en vriendelijke uitstraling waardoor je wordt uitgenodigd om naar haar te luisteren.

Inspiratiebronnen
Na verschillende gesprekken heb ik een lijst opgesteld met inspiratiebronnen. Tijdens het animeren kwam ik erachter dat je al snel niet meer weet hoe je bijvoorbeeld iets in beeld kunt laten komen. Dan is een inspiratielijst altijd handig om bij de hand te hebben.

 “Wie interessant wilt zijn moet ooit interesse hebben getoond”

Bijlage 12: Notities inspiratiebronnen (bron: Samara van Vliet)

Hieronder staan 3 inspiratiebronnen die mij hebben geholpen bij het maken van een explainimation.

Bijlage 13: Inspiratiebronnen (bron: Patswerk/Infilmer, Wevoke, Loulou & Tummie)

Bereik
Volgens de uitkomsten van de enquête (bijlage 15) zou 66% van de respondenten het liefst informatie ontvangen via de mail. Vanuit deze inzichten is er een template opgezet hoe het eruit zou zien wanneer een gebruiker een mail zou ontvangen na het bestellen van het medicijn.

Bijlage 14: Mail template (bron: Samara van Vliet)

Bijlage 15: Relevante resultaten enquête bijsluiter (bron: Surveymonkey)

Evaluatie en conclusie
Ik heb mijn doel bereikt! Ik heb de basiskennis van After Effects ontwikkeld en geleerd om op een efficiënte manier te werk te gaan. Het heeft ervoor gezorgd dat de stappen voor het maken van een animatie duidelijk zijn. Door met anderen in gesprek te gaan leerde ik op een andere manier te kijken en zo mijn referentiekader te vergroten. Dit is belangrijk voor in de toekomst omdat ik vaak zal moeten samenwerken met anderen. Ik ben gaan inzien wat de voordelen zijn van beeld i.p.v. tekst. Volgens Evelien Baert (2017) wordt de informatie van visuele content namelijk een stuk beter opgenomen.

Ik verwacht dat de explainimation positief zal worden beoordeeld wanneer het wordt vergeleken met de bijsluiter. Ze kunnen de voordelen van storytelling zien. Volgens de uitkomsten van de enquête zal de drempel voor het inlezen een stuk lager zijn door deze informatieve animatie.

De toekomst van animeren
Mijn aanbeveling voor verder onderzoek is om voor meer verdieping te zorgen in illustratiestijlen. Dit zorgt voor het gevoel en de sfeer van een animatie. Verder adviseer ik om nog verder te leren over ‘easy ease’ en ‘graph editor’. Hiermee kan je zorgen dat alles in je animatie smooth verloopt. De tip die ik kan geven bij het leren van dit programma is om het gewoon te doen! Ga er mee bezig, maak fouten en leer daarvan. Dat is de beste manier.

English Summary
Why should you read a text if you can also watch an explanatory animation? It is easy, clear and effective. But how do you make a explainimation and what do you have to pay attention to? Information is very important and especially when it comes to medication. A leaflet is unclear, contains many small letters and you are reading forever before you have found what you want to know.

Dankwoord
Door de hulp van de volgende mensen is het mij gelukt om een mooi onderzoek neer te zetten: Karlijn Tuin die mij feedback en tips gaf tijdens het proces. Ik heb veel van haar mogen leren. Verder wil ik mijn eind-collega Mike Baan bedanken die mij tijdens het interview verdieping heeft gegeven in zijn ervaring met After Effects en het opzetten van een explainimation.

Bibliografie

Adformatie. (2017, 3 maart). Geschiedenis van motion graphics in 10 (reclame)films. Geraadpleegd van https://www.adformatie.nl/blog/geschiedenis-van-motion-graphics-10-reclamefilms

Baert, E. (2017, 25 oktober) Waarom is visuele content nu zo belangrijk? Geraadpleegd van
https://brandnewjourney.nl/visuele-content/

Bedrina, O. (2017, 11 augustus). Why animated video is the best strategy for your social media. Geraadpleegd van https://www.dreamgrow.com/animated-video/

Devion. (2017). De voordelen van een animatievideo. Geraadpleegd van https://www.devion.nl/animatievideos/de-voordelen-van-animatie-video/

Infilmer. (2017). 2D animation – Marketing 2.0. Geraadpleegd van https://vimeo.com/215817162

Jubril, S. (2015, 4 mei).  Adobe After Effects Basics and Tips Part 1. [Youtube]. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=TxYkpO4NZI0

Jubril, S. (2015, 4 mei).  Adobe After Effects Basics and Tips Part 2. [Youtube]. Geraadpleegd van

Jubril, S. (2015, 4 mei).  Adobe After Effects Basics and Tips Part 3. [Youtube]. Geraadpleegd van
https://www.youtube.com/watch?v=kiXICE7UMpo

LouLou & Tummie. (2015, 27 januari). Indeed – How the world works. Geraadpleegd van https://vimeo.com/117916417

Redactie. (2010, 15 maart). Wat is beter: mannen- of vrouwenstem in commercial. [[Nieuws]. Geraadpleegd van https://www.marketingonline.nl/nieuws/wat-beter-mannen-vrouwenstem-commercial

Tai, M. [TedxTalks]. (2016, 14 juni). Evolution of Motion Design [Youtube]. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=byI2QUjfLFE

WeVoke. (2014). Quick Resto. Geraadpleegd van https://vimeo.com/108892678

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *