Vooroordelen, jij hebt ze vast ook.

Inleiding

Mensen staan tegenwoordig snel klaar met hun mening over bepaalde zaken. Door sociaal media zijn mensen veel meer op de hoogte van het leven van iemand anders. We leven in een beeldcultuur waardoor uiterlijk en verschijning steeds belangrijker worden. Daardoor leggen we snel een verband hoe iemand zijn persoonlijkheid is. Hierdoor hebben we snel een oordeel of mening over iemand wat niet altijd klopt met de werkelijkheid. (Hoek, 2016)

“Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid” (Loesje, z.j.)

Ik heb voor het onderwerp vooroordelen gekozen, omdat ik het interessant vind hoe mensen tot een bepaalde mening komen. Ik vind het zelf belangrijk om genuanceerd naar dingen te kijken en niet te snel te oordelen.

Context, Scope en Definitie

Vooroordelen. Iedereen heeft ze bewust of onbewust, maar waarom?  Wat zijn vooroordelen nu eigenlijk?

Een vooroordeel is een mening waarvan je niet weet of deze klopt. Het is niet gebaseerd op kennis maar op een veronderstelling. Het komt vaak niet overeen met de werkelijkheid en wordt op jonge leeftijd al geactiveerd. Een vooroordeel heeft vaak een negatieve lading.(Van Florenstein, 2017)

voor·oor·deel (het; o; meervoud: vooroordelen)1op een gebrek aan kennis berustende mening of afkeer  (Van Dale, z.j.)

Ik ben een persoon die altijd vrij positief is ingesteld en niet snel bewust oordeelt over mensen. Hoe zit dit bij andere mensen? Ik ga mij focussen op hoe mensen denken over bepaalde stereotypes.  In eerste instantie had ik niet specifiek voor het onderwerp vooroordelen gekozen, maar was ik er onbewust wel veel mee bezig. Vanaf dat moment ben ik gaan onderzoeken: Hoe je op een interactieve manier mensen bewust maakt van hun vooroordelen? Dit kan onderling een discussie opleveren. Iemands visie op bepaalde zaken wordt o.a. bepaald door een aantal factoren:

  • Opvoeding
  • Karakter
  • Sociale omgeving
  • School/ werk
  • Vrienden
  • Milieu
  • Cultuur/ religie
  • Geaardheid
  • Normen en waarden

Best practice

 

(Bergman, 2017) Documentaire

 

(Critical Mass, z.j.) Vooroordelen Test

(Discriminatie, z.j.) Discriminatie test

(Van Florenstein, 2017)

(Calsberg, 2011)

Vooroordelen kunnen zorgen dat mensen ongelijk behandeld worden en in een hokje worden geplaatst. Zo wordt bij een sollicitatie vaak naar het totaal plaatje gekeken en niet alleen naar wat iemand kan. Confrontatie kan tot bewustwording leiden, mensen die daarvoor openstaan kunnen hun vooroordeel veranderen. Mensen die hun vooroordeel minder erg vinden zijn vaak niet zo gemotiveerd om hun vooroordeel bij te stellen. (Van Florenstein, 2017) Vaak zie je ook dat mensen vooroordelen hebben over andere mensen om zichzelf beter te voelen en hun ergernissen op andere te projecteren. (Twiggiessis, 2008)

Om mijn mening te kunnen vormen heb ik de volgende vragen opgesteld:

  • Wat zijn vooroordelen?
  • Waarom hebben we vooroordelen?
  • Hoe zijn vooroordelen ontstaan?
  • Hoe maak je mensen bewust van hun vooroordelen?
  • Wat voor invloed hebben vooroordelen op personen?

Methode en Aanpak

Mijn interesse ging uit naar visuele retorica van interieur. Hoe kijken mensen naar huizen die te koop staan op Funda en wat hun afweging is om een huis wel of niet te kopen. Dit heeft vaak te maken met de beeldtaal van een huis en welk gevoel dit geeft. Om dit gevoel op te wekken had ik een memory spel bedacht. Door de feedback van docenten en collega klasgenoten kwam ik erachter dat ik niet specifiek met huizen bezig wilde zijn maar met de vooroordelen van mensen over bepaalde zaken.

Naar aanleiding van de feedback ben ik begonnen met onderzoek over vooroordelen door informatie op te zoeken. Daarnaast heb ik gekeken naar wat er allemaal is om mensen bewust te maken van hun vooroordelen. Er zijn een aantal experimenten uitgevoerd waarbij mensen onbewust werden getest op hun vooroordelen. Ook zijn er een aantal online testen waarmee je erachter komt of je zelf onbewuste vooroordelen hebt.

“vooroordelen de werkelijkheid is meestal leuker” (Loesje, 2007)

Voorbeelden hiervan zijn de hokjes test (Critical Mass, z.j.) en de discriminatie test (Discriminatie, z.j.) . Deze testen laten zien hoe het gesteld is met je vooroordelen over andere mensen. Door deze testen te maken heb ik inspiratie opgedaan en ben ik tot nieuwe inzichten gekomen. Dit zijn echter online testen, terwijl ik graag discussie wil opwekken tussen mensen. Om mensen persoonlijk te betrekken wil ik gebruik gaan maken van een interactieve spel vorm. Daarom wil ik een analoog spel maken. Ik heb voor deze vorm gekozen omdat je hiermee persoonlijke interactie hebt met de mensen en ze iets kan laten beleven.

Voor het bedenken van een spel heb je inspiratie nodig. Deze inspiratie heb ik gehaald uit het bekijken van andere spelletjes. Uit welke elementen bestaat zo’n spel en welke vorm relevant is voor mijn spel.  Het spel moet meerdere keren getest worden bij de doelgroep om tot nieuwe inzichten en verbeteringen te komen.

Uitvoering en Experimenten

Ik heb eerst geëxperimenteerd met interieur foto’s van huizen op Funda. Ik heb een uitschuifbare fotokaart gemaakt om te testen wat voor soort huis mensen zouden koppelen aan beelden van bepaalde onderdelen zoals een keuken, woonkamer en voorwerpen.

  

(Eigenwerk, 2018)

Naar aanleiding van de test bij de doelgroep van deze fotokaarten kwam ik tot de conclusie dat de fotokaarten nog niet uitdagend genoeg waren en nog geen spel was. Ik ben nog meer foto’s gaan verzamelen op Funda van huizen in verschillende prijsklasse. Hiervan heb ik er 5 geselecteerd waarvan ik de foto’s van de woonkamer, eettafel, keuken, badkamer en slaapkamer heb gekozen. Hiermee heb ik een memory spel bedacht waarin je het juiste interieur bij het goede huis moest zoeken.

  

(Eigenwerk, 2018)

Na feedback van docenten en studenten kwam ik tot te conclusie dat vooroordelen het hoofdonderwerp zou moeten worden en niet de beeldtaal van huizen. Ook moest het nog meer een spel vorm krijgen wat je met elkaar kan spelen en je bewust maakt van vooroordelen. Door andere spelletjes te bekijken kwam ik erachter dat de vorm simpel en duidelijk moest zijn. Zo kwam ik op het idee om een kwartet te maken met stereotypes. Tijdens het spel kan er een discussie ontstaan over vooroordelen en ze hiervan bewust maken. Ik heb voor een kwartet gekozen omdat voor veel mensen dit een bekend spel is met duidelijke simpele regels en wat je speelt in groepsverband.

  

(Eigenwerk, 2018)

Resultaat

Mijn eindproduct is tot stand gekomen door eerst een ruwe versie van het kwartet te maken en deze te laten spelen door de doelgroep. Doordat de stereotype categorieën zijn weg gelaten moeten mensen zelf invullen welke kaarten bij elkaar horen en welk stereotype hierbij hoort. De feedback die hieruit voortkwam heb ik gebruikt om de lay-out aan te passen en duidelijke spelregels op te stellen. Het eindresultaat heb ik laten drukken op kwartet kaarten.

  

(Eigenwerk, 2018)

Evaluatie en conclusie

Ik had een moeizame start. Dit kwam doordat ik een aantal keer ben veranderd van onderwerp. Uiteindelijk kwam ik tot het onderwerp vooroordelen. De informatie die ik tot dan toe had verzameld plus de testresultaten van de doelgroep heb ik gebruikt om een nieuw spel te ontwikkelen. Dit heeft ertoe geleid dat het een uitdagender kwartet spel werd met een aansprekende lay-out. Bij het testen van het kwartet kon de doelgroep zich vinden in het doel van het kwartet spel. Mijn conclusie is dat bewust maken van de vooroordelen die mensen hebben op een simpele interactieve manier tot stand kan komen.

  

De toekomst van

Door de toenemende discussie over discriminatie (wat vaak ontstaat door vooroordelen) is het van belang dat mensen zich meer bewust worden van hun vooroordelen. Dit kan helpen om tot andere inzichten te komen en de polarisering in de maatschappij te verminderen. Dit interactieve vooroordelen kwartet spel kan een aanzet zijn om binnen een bedrijf, klas of organisatie vooroordelen bespreekbaar te maken. Vooroordelen zullen nooit verdwijnen maar mensen kunnen wel bewuster worden van hun eigen vooroordelen.

“Judging a person does not define who they are… It defines who you are.” (“Mijn 5 favorieten quotes”, z.j.)

Bronnen:

Bergman, S. (2017, 8 augustus). Wit is ook een kleur [Video]. Geraadpleegd op 6 januari 2018, van https://www.vpro.nl/programmas/2doc/2016/wit-is-ook-een-kleur.html

Hoek, M. (2016, 16 augustus). DE IMPLICIT ASSOCIATIONS TEST: JE BEWUST WORDEN VAN JE EIGEN VOOROORDELEN. Geraadpleegd op 3 januari 2018, van http://www.psyblog.nl/2016/08/16/de-implicit-associations-test-vooroordelen-onbewustzijn-discriminatie/

Mijn 5 favorieten quotes [Quote]. (z.j.). Geraadpleegd op 17 januari 2018, van http://yuladeluxe.blogspot.nl/2014/04/mijn-5-favorieten-quotes.html

Calsberg. (2011, 22 september). Carlsberg stunts with bikers in cinema [Video]. Geraadpleegd op 3 januari 2018, van https://www.youtube.com/watch?v=RS3iB47nQ6E

Critical Mass. (z.j.). [Hokjestest] [Test]. Geraadpleegd op 3 januari 2018, van http://www.hokjestest.nl

Discriminatie. (z.j.). UITLEG TEST [Test]. Geraadpleegd op 3 januari 2018, van https://discriminatie.nl/werkgevers/over-de-test

Loesje. (z.j.). [Quote loesje] [Quote]. Geraadpleegd op 17 januari 2018, van https://i.pinimg.com/originals/91/1c/24/911c249ce50cb574b49e236fb65ac322.jpg

Loesje. (2007, 1 maart). [quote loesje] [Quote]. Geraadpleegd op 17 januari 2018, van http://www.loesje.nl/posters/nl0703_5/

Twiggiessis. (2008, 13 juli). Waarom hebben mensen vooroordelen? [Blogpost]. Geraadpleegd op 3 januari 2018, van https://twiggiessis.wordpress.com/2008/07/13/waarom-hebben-mensen-vooroordelen/

Van Dale. (z.j.). Betekenis ‘ vooroordelen [Woordenboek]. Geraadpleegd van http://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/vooroordelen#.Wl9-fLZx90t

Van Florenstein, E. (2017, 23 januari). Stereotypen en vooroordelen. Hoe ontstaan ze en welke rol hebben de media hierin? Geraadpleegd op 3 januari 2018, van http://handhavingsacademie.info/vooroordelen-en-stereotypen-en-de-rol-van-de-media/

Van Florenstein, E. (2017, 23 januari). Stereotypen en vooroordelen. Hoe ontstaan ze en welke rol hebben de media hierin? [Foto]. Geraadpleegd op 3 januari 2018, van http://handhavingsacademie.info/vooroordelen-en-stereotypen-en-de-rol-van-de-media/

English summary

This research is about the awareness of your own biases. The research is relevant for organisations, businesses and schools, because biases are stimulated at a young age and because of that it is important to make these youngsters be aware of it. A bias is an opinion of which you don’t exactly know the truth of. It is not based on knowledge but on assumption. This quartet game is made to make people aware of their biases and to be an opener for discussions. This game will make start realizing what your opinion can do to people.

Keywords (tags)
Studio Seminar, 2018, Periode B, CMD Studio, discriminatie, kwartet, stereotype, vooroordelen, bewustwording, CMD Studio 4

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *