Producing a World With Your Own Recordings

Luc Tebbens | 1693993 | Concept Diary

Al bij het begin van Seminar wist ik direct wat mijn onderwerp zou zijn, namelijk: geluid. Geluid is iets wat naar mijn mening vaak ondergewaardeerd is. Steeds meer focus ligt er op beelden en visuele content, maar geluid is minimaal zo belangrijk. Ik wil met mijn seminar duidelijk maken wat geluid kan doen en hoe je er zelf creatief iets mee kunt.

‘’To hear a sound is to see a space’’

–  Louis I. Khan

De context en scope

In deze wereld waarin wij steeds meer te maken hebben met beelden, valt mij op dat het bewegende beeld (video) steeds populairder wordt. Zo nam bijvoorbeeld twee jaar geleden, wederom de kijktijd op YouTube met 50% toe. (Agence France-Presse, 2015) Ook zijn er veel mensen die series, films en documentaires kijken op Netflix. Na een slecht begin in 2017, is het aantal kijkers weer fors toegenomen. (Matthew Lynley, 2017)

Zoals Ben Burtt (één van ’s werelds beste sound designers) ooit zei: ‘’Most sound work in films is done very quickly, and at the end of the schedule where it’s just jammed together and you always wish that you had more sympathy.’’ (IndieLondon, 2008)

Zoals bovenstaande voorbeelden al laten zien, er ligt veel focus op beelden, maar over het geluid hoor je niet zo snel iemand. Terwijl goed geluid erg belangrijk is en een productie naar een hoger niveau kan tillen. Met geluid waarvan je denkt dat het onbruikbaar is, kun je met je eigen creativiteit er nog van alles van maken. Hier kwam ik achter toen ik begon met het opnemen van geluiden bij mij thuis. Het zoeken naar nieuwe geluiden is al een creatief proces en vervolgens kun je er daarna nog een keer een eigen draai aan geven. Daarom heb ik mij niet alleen gefocust op wat geluid bij beeld doet, maar meer in algemene zin wat je met je eigen rauwe opnames allemaal zou kunnen doen.

Ik wil CMD’ers laten zien wat er allemaal mogelijk is met geluid en dat je met je eigen creativiteit eindeloze mogelijkheden hebt bij het creëren van een eigen sound.

De eindproducten

Tijdens de expositie wil ik drie eindproducten presenteren. Hiermee probeer ik gelijk mijn statement te maken dat je met geluid ontzettend veel verschillende nieuwe dingen kan creëren, wanneer je hier creatief mee omgaat.

De volgende eindproducten wil ik laten zien:

  • Een video met eigen sound design.
  • Een samplepack voor bijv. foleywerk en/of muziek.
  • 2-3 tracks (een EP) met eigen gecreëerde sounds.
  • 3-5 verschillende soundbranding audiostukken voor een merk.

Aanpak

Onderstaand de eerste drie vragen die ik voor mezelf nodig had om een goede basiskennis te krijgen:

  • Wat is geluid?
  • Wat voor invloed heeft geluid op mensen?
  • Hoe denken mensen over geluid?

Mijn hoofdvraag voor het onderzoek:

Hoe kun je met geluid en creativiteit een verhaal vertellen?

Daarnaast heb ik de volgende deelvragen:

  • Wat is sound design?
  • Hoe manipuleer je geluiden naar eigen wil?
  • Hoe combineer je sound design met je eigen creativiteit?
  • Wat zijn de belangrijkste kwaliteiten van een professionele sound designer?
  • Wat kunnen CMD’ers met geluid binnen het vakgebied?

Ik ben begonnen met onderzoek doen naar ongeveer alles wat met geluid te maken had. Ik begon met het opzoeken van informatie op het internet en vervolgens heb ik veel video’s gekeken waar ik inspiratie uit heb gehaald. De video’s die mij het meest in de juiste richting hebben geholpen hebben zijn hieronder te zien:

(Mijn belangrijkste inspiratiebronnen op YouTube)

Vervolgens heb ik contact gezocht met verschillende professionals in het werkveld, hier heb ik ontzettend veel aan gehad. Ik ben langs geweest bij BLCKBRD soundbranding, die houden zich bezig met muziek/geluid creëren voor verschillende grote merken. Verder ben ik langs geweest bij Ronnie van der Veer Sound Design, dat is een foley artist met een eigen foley studio. Ook heeft hij laten zien hoe hij te werk gaat voor opdrachtgevers en hoe zo’n project eruitziet.

(foto’s in de foley studio van Ronnie van der Veer)

Ook heb ik een privé rondleiding gehad bij beeld & geluid in Hilversum, hier mocht ik een kijkje nemen in de archieven. Ik heb erg veel te horen gekregen over de geschiedenis van geluid en de ontwikkeling gezien van apparatuur door de jaren heen.

(de archieven van museum beeld & geluid Hilversum)

Om zo goed mogelijk te werk te kunnen gaan, heb ik voor dit project de Zoom H1 recorder aangeschaft. Hiermee kan ik op elk moment gemakkelijk opnames maken met goede kwaliteit. Dit was voor mijn project erg belangrijk, omdat op elk willekeurig moment er een situatie kon zijn waarbij ik een geluid hoorde wat ik wilde opnemen. Vanaf het moment dat ik de recorder in huis had, ging ik er mee aan de gang, de meest normale alledaagse voorwerpen waren al bruikbaar voor vette opnames. De geluiden die ik heb opgenomen heb ik ook laten horen aan anderen, hier kwam soms al het gewenste effect naar boven. Zo had ik bijvoorbeeld iemand die dacht dat ik het geluid van een startende motor had opgenomen, maar dit was gewoon een pen die over een badkussen kraste. Dit vond ik een mooie gewaarwording, dat is namelijk precies wat ik wil vertellen, met een pen en een kussen kun je dus het beeld creëren van een startende motor.

(foto’s met mijn recorder bij verschillende alledaagse voorwerpen)

Als ik de geluiden eenmaal had opgenomen ging ik deze beluisteren en bewerken. Om te luisteren gebruikte ik verschillende speakers en koptelefoons. Voor het aanpassen en creëren van geluiden gebruikte ik Audacity en FL-Studio. Bij het werken met beeld gebruikte ik het programma Adobe Audition.

(foto’s van mijn hardware die ik gebruikt heb)

Experimenten

Ik heb afgelopen periode ontzettend veel geëxperimenteerd met geluid, het belangrijkste hiervan is al het materiaal wat ik heb opgenomen.

Daarvan heb ik willekeurig een paar sounds gepakt en geprobeerd daar iets mee te doen. Ik heb uiteindelijk  geprobeerd om hiermee een muziekstukje te maken. Het is daardoor geen hoogstaand nummer van de beste kwaliteit, maar het is wel een duidelijk voorbeeld van wat er mogelijk is met geluiden van alledaagse voorwerpen. Er zitten namelijk geen studio opnames in of samples die gemasterd zijn, het is geluid wat iedereen in zijn of haar kamer kan opnemen. De volgende elementen zitten erin:

  • Pan met kipburger bakken (eerste geluid)
  • Rijstzak schudden (shaker)
  • Luxaflex (sweep up effect)
  • Pen op prullenbak (clap)
  • Koelkast dichtdoen met recorder in de koelkast (kick)
  • Deo bus langs recorder (white noise)
  • Met vingers over douchecabine (melody cut shot)
  • Messen over elkaar (onderliggende ruisritme in ‘’drop’’)

Evaluatie en conclusie

Ik heb geleerd dat je met de meest minimale opnames, ontzettend veel mogelijkheden hebt. Wat ook erg belangrijk was voor mij, was dat ik de theorie heb losgelaten. Ik was zelf vaak ook bang dat ik alleen moest produceren binnen bepaalde regels en kaders, maar de meest vette dingen worden juist gemaakt als je dit loslaat. Er zijn al genoeg mensen die binnen deze kaders blijven, juist door dat niet te doen kun je uitschieters maken, maar daar ontstaan juist ook weer unieke ideeën uit. En dat unieke zorgt er juist voor dat je uiteindelijk iets kunt maken waarmee je jezelf kunt onderscheiden, dat is denk ik iets wat ontzettend belangrijk is voor ons als CMD’ers.

Toekomst van geluid

Ik hoop dat in de toekomst meer nadruk wordt gelegd op geluid en dat het niet wordt gezien als iets ingewikkelds of onbelangrijks. Ik hoop daarom ook dat ik heb kunnen laten zien dat het best wel goed op te pakken is en dat er weinig voor nodig is. Er is steeds meer visuele content te zien (Schrier, 2016), dus ik hoop dat geluid daarbij ook meegroeit.

English Summary

Since the beginning of the seminar, I knew from the start that I wanted to do something with sound. I had a huge drive to make a statement about the importance of Sound. Nowadays we see visual content everywhere, within our study CMD, everybody wants to make the best visual content and it seems like it’s the most important thing. For me it’s the opposite, when I look at different videos, the sound makes everything. And it’s very do-able to create own sounds and be creative with it, that’s what I want to proof with my Seminar.

Bibliografie

Sarkar, S. (2015, februari 12). Binaural audio is returning from obscurity to make virtual reality more awesome. Opgehaald van Polygon: https://www.polygon.com/2015/2/12/8028379/binaural-3d-audio-virtual-reality-oculus-rift-project-morpheus

Schrier, S. (2016, juli 27). Onderzoek: Visuele content wordt tot 60% beter onthouden! Opgehaald van CCM: https://contentmarketingmanagement.nl/insight-visuele-content-wordt-60-beter-onthouden/

Agence France-Presse. (2015, juli 14) YouTube still growing strong despite competition. Opgehaald van Inquirer: http://technology.inquirer.net/43142/youtube-still-growing-strong-despite-competition

Matthew Lynley. (2017, oktober 16) Netflix crushes its own expectations for subscription growth again. Opgehaald van Techcrunch: https://techcrunch.com/2017/10/16/netflix-crushes-its-own-expectations-for-subscription-growth-again/

IndieLondon. (2008. November 13) Wall-E Ben Burtt interview. Opgehaald van IndieLondon: http://www.indielondon.co.uk/Film-Review/wall-e-ben-burtt-interview

Een gedachte over “Producing a World With Your Own Recordings

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *