Lindbergh & Anderson

Roos den Hamer 1701704

Voor mijn seminar heb ik niet één maar twee helden uit de artistieke wereld gekozen. Ik heb veel interesse in kunstgeschiedenis en vormgeving en haal veel inspiratie uit andere bronnen voor mijn eigen werk. In de Kunsthal in Rotterdam maakte ik kennis met Peter Lindbergh, een befaamd modefotograaf. Via mijn beste vriendin kwam ik in aanraking met de cinematografische kunstwerken van Wes Anderson. Binnen CMD wordt er weinig aandacht besteed aan de reeds gevestigde orde van artiesten en daarom wilde ik graag deze kans benutten. Het was voor mij de ultieme uitdaging om deze twee artiesten te combineren in een uniek audiovisueel eindproduct.

Onderzoeksvraag: ‘Hoe kan ik de stijl van Wes Anderson combineren met de visie van Peter Lindbergh tot een goed doordachte en onderbouwde shortfilm?’

Context

Elke artiest heeft iets bijzonders waardoor deze vernieuwend en origineel is, dat kunnen veel verschillende elementen zijn. Peter Lindbergh is het meest uniek in zijn visie, hij is revolutionair met zijn foto’s binnen de modewereld. (Rotterdam, 2016). Ik heb onderzocht waarom dit precies is en waarom zijn foto’s zo ontzettend geliefd zijn. Vervolgens heb ik zijn visie gebruikt als basis voor de storyline van mijn shortfilm.

‘‘They were a revolution – fresh, fun, outspoken, poking at you, making edgy jokes, getting involved. Wow!’ (Lindbergh, 2017)

Een vriendin wees mij op de films van Wes Anderson omdat deze speciaal zijn in hun categorie. Ik keek een aantal van zijn films en ik was gelijk geïntrigeerd door de continu precisie en perfectie en doorvoering van bepaald stijlelementen. Vanwege mijn CMD kennis kende en herkende ik een aantal stijlelementen al maar ik ben hier verder onderzoek naar gaan doen (Seitz, 2013). Al deze elementen bij elkaar vormen een bijzondere stijl en deze heb ik doorgevoerd voor de look van mijn shortfilm.

‘Anderson is a rare example of a modern director who has a significant input in a number of areas of production, resulting in a distinctive style’ (Browning, 2011)

Definitie

Alomvattend sluit de storyline van mijn film aan bij de visie van Lindbergh en zijn er stijlelementen van Anderson te herkennen. Beide zijn niet honderd procent perfect doorgevoerd omdat ik een balans moest vinden tussen de twee. Een voorbeeld hiervan is dat de levendigheid van Lindbergh wordt beperkt om de statische shots van Anderson te behouden. (Huygen, 2017)

Onderzoek en Methode

Voor mijn onderzoek ben ik de boeken in gedoken. Ik heb veel beelden en informatie gehaald uit ‘The Wes Anderson Collection – Seitz’ en ‘Peter Lindbergh A Different Vision on Fashion Photography’. Daarnaast heb ik veel films en beelden opgezocht en geanalyseerd om mijn bevindingen te bevestigen. Dit was een tijdrovend proces maar wel een enorme inspiratiebron. Hierdoor heb ik echt een goed beeld kunnen krijgen van de artiesten en hun werk. (Wester, 2004)


Brainstorm voor het onderzoek

Een lastige stap was het omzetten van mijn onderzoek in een concreet plan voor een shortfilm. Peter Lindbergh laat het verhaal van zijn modellen spreken in de film, maar ik had nog geen model. Daarnaast maak ik mijn werk altijd graag persoonlijk, ik zie mijn werk als een verlenging van mijzelf. Ik heb dit opgelost door de tekst en voice-over uit de film zelf te maken en dit te combineren met de beelden van mijn model. Ik heb de wonderschone Carmen Heijligers kunnen strikken om mee te helpen met mijn film. Het was heel fijn samenwerken met haar, precies zoals Lindbergh ook altijd doet.


Filmen bij Marken

Om de stijl van Wes Anderson te kunnen doorvoeren in de film is de achtergrond erg belangrijk. Ik ben op zoek gegaan naar locaties die een klassieke, kleurrijke en rustieke uitstraling hebben, en dan het liefst nog symmetrisch. Helaas moest ik ruim 70% van de locaties van mijn lijstje schrappen omdat ik zonder budget geen toestemming kreeg om te filmen. Dit was nog niet het einde van mijn shortfilm, maar hierdoor is het eindproduct aan de korte kant.


Pagina uit mijn dummy

Ik heb twee complete dagen kunnen filmen met Carmen om verschillende locaties. Ik heb besloten de film met mijn eigen spiegelreflex te filmen, hier kan ik het beste mee omgaan. Wel heb ik een statief aangeschaft om bepaalde shots goed te kunnen reproduceren. Uiteindelijk mocht ik beginnen aan de post-productie waar ik alle weken aan voorbereiding tot een eindproduct zag komen. Omdat mijn planning goed is verlopen heb ik ruim een week lang met feedback versie na versie van het eindproduct kunnen maken.

 

Ervaring en Conclusie

In mijn eerste jaar voelde ik mij heel erg beperkt in de dingen die ik maakte omdat ik niet goed met Adobe om kon gaan. Daarom ben ik veel gaan oefenen met oa Premiere Pro en zelf filmen. Voor seminar is het mijn persoonlijke uitdaging geworden om de voorbereiding van een film goed te doen. Hiermee bedoel ik: alle shots uitdenken, een storyboard maken, een script schrijven en een planning maken voor de filmdag. Dit is voor een eerste project redelijk goed gegaan ondanks ik mijn nog verschrikkelijk amateuristisch voel in het maken van films. Toch kan ik met dit eindproduct mijn portofolio aanvullen om alleen nog maar beter te worden.


Eerste versie storyboard

Mijn film is redelijk persoonlijk geworden en dit was ook mijn streven. Toch blijft het altijd lastig om jezelf op een bepaalde manier open te stellen. In de beginweken van mijn seminar vertrok mijn zus voor onbepaalde tijd naar het buitenland, maar ik heb mij hierdoor niet laten tegenhouden. Tijdens het proces van deze film maken ben ik mijzelf vaak tegengekomen, ik heb geleerd dat ik slecht ben in zelf keuzes maken, maar wel graag de leiding heb. Ik hou mijn ideeën en gedachtes veelte lang in mijn hoofd voordat ik ze opschrijf. Toch ik het weer gelukt om wat neer te zetten waar ik trots op ben.

Vervolg

Als ik deze film nog een keer zou gaan maken dan wil ik het graag groots aanpakken. Ik zou de film graag willen uitbreiden en hiervoor heb ik waarschijnlijk budget nodig. Ook zal ik dan meer hulp inschakelen voor assistentie met licht en geluid. Mijn film zou met meer storytelling elementen in het rijtje passen van de Film Craft Lions. Ik zou in de toekomst graag vaker willen samenwerken met Carmen. We zaten erg op een lijn met communicatie en verwachtingen.

Bronnen

Browning, M. (2011). Wes Anderson: Why His Movies Matter: Why His Movies Matter.

Huygen, M. (2017, Juni 21). NRC. Opgeroepen op November 22, 2017, van nrc.nl: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/06/21/promoveren-op-de-eigen-kunst-11199634-a1563671

Lindbergh. (2017). Biography. Opgeroepen op November 22, 2017, van http://www.peterlindbergh.com/biography.

Rotterdam, K. (2016, September). Kunsthal. (T.-M. Loriot, Red.) Opgeroepen op November 22, 2017, van Kunsthal: Studio Peter Lindbergh in Parijs en gastcurator Thierry-Maxime Loriot

Seitz, M. Z. (2013). Wes Anderson Collection.

Wester, F. (2004, November). Analyse van kwalitatief onderzoeksmateriaal. (S. Umans, Red.) Huisarts en wetenschap.

English Summary

For an individual school assignment I had to start a research project which would eventually lead to something creative. For this project I choose fashion photographer Peter Lindbergh because he is revolutionary with his creative vision and photo’s. I also did research on the style elements of the characteristic movies of Wes Anderson. I combined these to artists in a personal shortfilm that I made myself from pre to post-production. It was a long and difficult process but I learned to make choices on my own. It was refreshing to let my work be inspired by to great artists.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *