Ontwerpen in de muziekindustrie

Liz Olyslager, 1701074

Muziek is al een lange tijd een van mijn fascinaties. Naast muziek zijn zowel design als fotografie iets waarmee ik graag bezig ben. Al langer is het idee om dit te gaan combineren. Echter is het hier voorheen niet van gekomen, dus is het een goed onderwerp waarin ik mij verder kan verdiepen tijdens mijn seminar. Ik heb gekozen om mij te specialiseren in het ontwerpen van album covers.

Mijn doel tijdens deze seminar is het ontwerper van album covers. Hierbij wil ik mij focussen op de identiteit van de muzikant en hoe dit te visualiseren is als ontwerper. Er zijn een aantal deelvragen opgesteld die mij zullen helpen met het beantwoorden van mijn hoofdvraag.

  • Wat zijn grote namen als het gaat om ontwerpers in de muziekindustrie
  • Hoe gaat het proces in zijn werking
  • Met welke aspecten moet rekening worden gehouden
  • Hoe visualiseer je het juiste gevoel
  • Verschillende werkwijzen

Ik hoop in contact te komen met diverse artdirectors voor het afnemen van interviews. Het lijkt mij erg interessant om verschillen te zien aan ik, vermoed dat ieder toch wel zijn eigen manier heeft waarop ze het beste een album cover visualiseren. Mijn doel is om verschillende covers te gaan ontwerpen en te experimenteren met mijn werkwijze.

Album cover
Ik heb gekozen om mij te focussen op de album cover omdat dit iets is waarbij ik design en fotografie combineer met muziek. Het artwork van een album is vaak het eerste wat de luisteraar te zien krijgt. Het maakt een groot deel uit van het gevoel van wat de muzikant over wilt brengen. Wanneer het op de juiste manier ontworpen is versterkt dit het statement van de muzikant en draagt het iets bij aan de hele ervaring.(Shah, 2016).

Ontworpen door George Condo met het idee dat het veel teweeg zou brengen. Kayne West wilde iets wat geband zou worden, iets wat ook is gebeurd is. In winkels zoals Walmart is het gepixeleerde artwork te zien (Ellis, 2014).

Identiteit
Zowel de muzikant als ontwerper hebben een eigen identiteit. Als ontwerper is het jouw taak om de identiteit van de artiest te visualiseren in het artwork. De identiteit van de artiest kan iets zijn waarin diegene zich onderscheid, zoals een bepaalde visie. Zo wordt de corporate branding vaak ingezet om een bepaald statement over te brengen of een verhaal te vertellen. Dit is overigens één van de redenen waardoor fans zich makkelijker binden met de artiest en muziek. (Hackett, 2016)

De identiteit van de ontwerper is vaak te herkennen aan een bepaalde stijl, specialisatie of werkwijze. Een ontwerper bij wie ik dit sterk naar voren vind komen is Samuel Burgess-Johnson. In zijn werk zie ik toch een eenheid terug door middel van de stijl. Uiteindelijk is dit iets wat ik ook erg graag zou willen bereiken. Het creëren van je eigen stijl is iets wat waarschijnlijk jaren gaat duren. Ik wil mijzelf ontwikkelen met betrekking tot de programma’s Illustrator en Photoshop, dit door het bekijken van tutorials en veel uit te gaan proberen.

Website – Samuel Burgess -Johnson

Inspiratie 
Stefan Sagmeister, Paula Sher en Peter Saville zijn grote namen als het gaat om ontwerpers in de muziekindustrie. Daarnaast hebben ook de kunstenaars Banksy en Andy Warhol diverse platenhoezen ontworpen. Tijdens mijn seminar ga ik veel kijken naar het werk van andere ontwerpers om mij zo te laten inspireren, dit bijvoorbeeld door platenwinkels te bezoeken of Spotify door te gaan.

Artwork gemaakt door de ontwerpers die hierboven vermeld worden.

A successful cover needs to visualize the music in an intriguing and delightful way. As music is a nonvisual but possibly the most emotional of all the arts,the process of visualization is an inherently wonderful one” – Stefan Sagmeister

Werkwijzes
Wanneer je een ontwerp van een album cover maakt is het van belang om eerst meer onderzoek naar de muzikant te doen. Er zou gekeken moeten worden naar de identiteit. Bij grote reclamebureaus wordt gewerkt met een briefing. Dit helpt de ontwerper met het overbrengen en visualiseren van het juiste gevoel (Kramers, 2017).

Onderwerpen die hierin aan bod komen:

  • Identiteit artiest: imago, uitstraling en branding
  • Muziek: genre, de nummers en emotie.
  • Doelgroep: voor wie is het en hoe bereik je ze
  • Markt: wat wordt er aangeboden in dit genre, wat past en wat niet, concurrentie
  • Praktische zaken: formaten, randvoorwaarden, deadline en budget.

Kunstenaar
Het komt regelmatig voor dat het management of de artiest iets ziet in een kunstenaar. Brandon Breaux, kunstenaar, overkwam dit ook. Zo kwam hij in contact met Chance the Rapper en heeft uiteindelijk drie van zijn covers weten te ontwerpen. Hierin heeft hij zowel zijn eigen identiteit als een concept over weten te brengen. Dit mede door zijn vele research en goed contact tussen de opdrachtgever. (Kane, 2017)

Brandon heeft veel onderzoek gedaan en kwam erachter dat het gebruik van portretten op covers en minimaal gebruik van tekst iets was wat amper werd gedaan. Dit heeft grote invloed gehad op de brand identity van Chance, het vertelt een verhaal (Breaux, 2018).

Methode en aanpak
Wat maakt een album cover goed?
Dit is een vraag waarop iedere ontwerper een ander antwoord zou geven. Iets wat ik zelf belangrijk vind is de consistentie bijvoorbeeld: de stijl van het artwork, bepaald kleurgebruik, vormgeving en natuurlijk de corporate branding van de artiest. Volgens Samuel Burgess is het herkennen van de identiteit voor grote artiesten van belang. Bij kleinere artiesten mag het artwork wat meer expressief, uniek en uitdagender zijn (Buksowicz, 2016).

Ondanks dat ik mijn identiteit als ontwerper ik nog niet gevonden heb, zijn er we bepaalde elementen waarmee ik graag werk. Zo fotografeer ik graag en vind ik het interessant om dit te combineren met grafische elementen. Daarnaast experimenteer ik graag met de programma’s Photoshop en Illustrator, dit door verschillende effecten te combineren en voornamelijk gewoon te proberen.

Proces
Mijn manier van werken is toch wel te omschrijven als: proberen. Dit is iets wat te zien is in mijn dummy, maar ook in de oudere versies van de album covers.


Ik heb de keuze gehad om veel verschillende dingen uit te proberen, heb kunnen fotograferen bij een concert van Alain Clark. Door tutorials te bekijken heb ik mij hierop goed voor kunnen bereiden. Alle foto’s zijn nabewerkt en uiteindelijk is één foto verwerkt in een album cover.

Fotoserie Alain Clark @ Hedson, Zwolle.
Tot slot heb ik nog gekeken naar andere technieken, zo vond ik lino erg interessant.  Hiermee heb ik geëxperimenteerd met als doel twee covers te ontwerpen.


Eindwerk
Tijdens mijn seminar heb ik geëxperimenteerd door twee verschillende werkwijzen toe te passen. Waaronder experience en conceptueel design. Totaal heb ik 8 digitale covers kunnen ontwerpen. De covers zullen tijdens de schouw uitgewerkt zijn in de vorm van print, afgedrukt op een platenhoes.

Experience design
Tijdens dit experiment heb ik geen vooronderzoek gedaan, maar slechts het luisteren van een nummer gebruikt om een album cover ontworpen. Al heb ik wel de behoefte gehad om onderzoek te doen, vond ik dit toch een fijne manier van werken. Ik heb vertrouwd op mijn eigen kunnen en het gevoel wat ik bij de muziek krijg te weten visualiseren. Aangezien ik onervaren ben met het ontwerpen van artwork is het interessant om de uitkomst te zien en dit met de huidige cover te vergelijken.

Alain Clark – empty chair
Childisch Gambino – Sober
Eberhard Weber – touch
NAO – bad blood

Conceptual design
Nadat ik vanuit de ‘experience’ album covers heb ontworpen ben ik mij veel meer gaan verdiepen. Zoals onderzoek naar de identiteit van de muzikant, het muziekgenre, achterliggende gedachtes, songteksten om vervolgens het gevoel beter te kunnen visualiseren.

Daniel Caesar – Freudian
Aquilo – calling me
Shoffy – motions
Thomston – headspace

Conclusie 
Bij dit experiment heb ik gemerkt dat het doen van onderzoek mij veel meer zekerheid geeft tijdens het designproces. Aan de andere kant blijf ik de ‘experience’ werkwijze interessant vinden, vooral wanneer je meerdere designers vraagt om hetzelfde te gaan visualiseren. Uit betrouwbare bron, interview met Jeroen Kramer (Kramers, 2017), blijkt dat in het professionele werkveld wordt gewerkt met de briefing wat ervoor zorgt dat het juiste gevoel gevisualiseerd wordt en conceptueel sterk inelkaar zit. Op deze manier komt de identiteit van de muzikant goed naar voren.

Toekomst
Zelf vind ik het van belang om als ontwerper eerst je eigen stijl te ontwikkelen en je te specialiseren in één bepaald onderwerp, iets wat jij interessant vindt. Op deze manier onderscheid jij je van de vele andere ontwerpers. Als ik hierin verder zou gaan, is dit iets waar ik mij op zou gaan richten.

Het idee dat het management of zelfs de artiest potentie in jouw werk ziet vind ik erg mooi, en ik denk dat dit iets is wat in de toekomst steeds vaker voor gaat komen. Dit ook mede door de populariteit en bereik van social media en het gemak waarop werk te delen is. Er moet alleen gezorgd voor worden dat het gezien wordt door de juiste mensen.


Bronnen
Buksowicz, A. (2016, Augustus 2). How Samuel Burgess-Johnson Snapshots Music Through Art Direction. Opgehaald van British Journal of Photography : http://www.bjp-online.com/2016/08/how-samuel-burgess-johnson-snapshots-music-through-art-direction/#closeContactFormCust00

Ellis, A. (2014, September 15). What is the image on the cover of Kanye West’s “My Beautiful Dark Twisted Fantasy”? Opgehaald van Quora: https://www.quora.com/What-is-the-image-on-the-cover-of-Kanye-Wests-My-Beautiful-Dark-Twisted-Fantasy

Breaux, B. (2017, Maart 6). Chance page. Opgehaald van Brandonbreaux: https://www.brandonbreaux.com/chance-page

BANKSY. (sd). Banksy was here. RAGE AGAINST THE MACHINE – BANKSY WAS HERE .

Hackett, J. (2016, August 3). Branding marketing guide musicians. Opgehaald van Flypaper soundfly: https://flypaper.soundfly.com/tips/branding-marketing-guide-musicians/

Kane, C. (2017, Mei 8). Talking Visual Branding & Consistency with Brandon Breaux, the Artist/Designer Behind Chance the Rapper’s Album Art. Opgehaald van The hundreds: https://thehundreds.com/blogs/content/talking-visual-branding-design-consistency-brandon-breaux-artist-behind-chance-rapper-album-art-interview

Kramers, J. (2017, december 11). Werkproces, BMG . (L. Olyslager, Interviewer)

Paula Sher, R. H. (sd). Boston (1976) . Boston – Boston (1976). Boston.

Sagmeister, S. (sd). Bridges to Babylon. Rolling Stones “Bridges to Babylon”.

Saville, P. (sd). Orchestral Manoeuvres in the Dark . Orchestral Manoeuvres in the Dark LP, 1980

Schlatmann, H. (2016, Maart 25). Wat kunnen merken leren van Ed Sheeran. Opgehaald van Adformatie: https://www.adformatie.nl/blog/wat-kunnen-merken-leren-van-ed-sheeran

Shah, D. (2016, Januari). the importance of album artwork. Opgehaald van Humanhuman: http://humanhuman.com/articles/the-importance-of-album-artwork


English summary
I’ve always been interested in design and photography, besides that I’m really passionate about music. That’s the reason why I decided to combine all of those things and focus on album cover. I have done a lot of research about subjects related to album artwork. For example the identity of the musician, the importance of the corporate branding and all the elements you need to create a good album cover.

It’s been a creative process where I tried out different working methods, different techniques and most important: created many album covers.

Tags
Album cover, Artwork, CMD Studio, Muziek, Packaging and branding design, Studio Seminar, Periode B, Visuals, Muziekindustrie, Identiteit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *