Het Filmposter Déjà Vu

Inleiding Een filmposter is naar mijn mening een perfect voorbeeld van storytelling in stilstaande vorm. Een verhaal, een sfeer of een boodschap: een goede filmposter laat je de film alvast een beetje ervaren. Dit is waarom ik filmposters zo interessant vind. Ik heb tijdens mijn Seminar onderzoek gedaan naar het ontwerpen van filmposters en de […]

Lees meer "Het Filmposter Déjà Vu"

A Japanese mythological journey

Mythologie is een onderdeel van het leven. Een onderdeel van de Japanse cultuur zijn de rituelen en tradities die voortkomen uit de Japanse mythologie. De Japanse mythologie gaat over goden, godinnen, normen, waarden en ontwikkeling. In Nederland verdwijnen steeds meer tradities en rituelen ,terwijl deze Nederland hebben gevormd (Schnabel, 2004). Dit keer belandt een Nederlands […]

Lees meer "A Japanese mythological journey"

Kracht uit de natuur

SYNOPSIS De laatste paar jaren ben ik veel bezig met bewuster leven. Voor mij houdt dit in: stil staan bij dingen, vragen stellen, informatie opzoeken en hieruit een conclusie trekken die ik dan toepas in mijn leefpatroon. Een van deze keuzes was bijvoorbeeld 3 jaar geleden om geen vlees meer te eten. Ik vind het […]

Lees meer "Kracht uit de natuur"

een kletsdroge serie

Lucas Mulder, 1744052, 2019-2020 Blok D “Hoe je in korte tijd een serie maakt die (bijna) iedereen grappig vindt” Droge humor, absurde humor, herkenbare situaties, woordgrappen, slapsticks… Ik hou van series en films waarin dit veel verwerkt zit. Misschien nog wel het meest van sketchseries. Van veel Nederlandse sketchseries heb ik dan ook alle afleveringen […]

Lees meer "een kletsdroge serie"

MYTHOLOGIE IN HET NU: Hoe we met 75 jaar vrijheid wéér opgesloten zitten.

‘’Human kind cannot obtain anything without first giving something in return.’’ – Edward Elric (Fullmetal Alchemist, 2001) 75 jaar vrijheid, en we spenderen het opgesloten in huis, verbergend voor een onzichtbare moordenaar die honderdduizenden al het leven heeft gekost. Maar hoe zijn we hier terecht gekomen? Hoe heeft de bevrijding van een volk ervoor gezorgd […]

Lees meer "MYTHOLOGIE IN HET NU: Hoe we met 75 jaar vrijheid wéér opgesloten zitten."

Welkom in de camera

Tijdens mijn seminar heb ik mij verdiept in licht en verschillende methoden om beelden te maken met gebruik van licht. Een, voor mij, belangrijk component hierin was het anderen net zo enthousiast maken over de kennis waar ik zo enthousiast van word. Klik hier om meer te lezen.

Lees meer "Welkom in de camera"

De kleren maken de game

Ik speel al heel lang dress-up games. Tijdens dit project wil ik deze interesse combineren met een andere langlopende interesse, namelijk programmeren. Ik wil al een tijdje me hier verder in ontwikkelen, maar zonder concreet doel is het moeilijk om te kiezen waar te beginnen. Dit project combineert deze dingen: ik wil zelf een game maken door te programmeren.

Lees meer "De kleren maken de game"

Slow Violence

Geweld dat geleidelijk en uit het zicht van het oog plaatsvindt; een vertraagde vernietiging vaak uitgestrekt over tijd en ruimte. Crush Slow violence, oftewel langzaam geweld. Een explosie is krachtig en snel. Je voelt en hoort de impact en ziet het vuur in de rondte vliegen. Een man wordt door buitenproportioneel politiegeweld langzaam verstikt en […]

Lees meer "Slow Violence"

Praatjes vullen geen gaatjes

In de illustratie serie ‘Praatjes vullen geen gaatjes’ onderzoek ik hoe ik uitspraken een nieuwe betekenis kan geven doormiddel van contrast.  We zijn ons steeds meer bewust van wat er allemaal mis gaat op planeet aarde, maar leven alsnog in een andere wereld dan de werkelijkheid, gefocust op aanzien en rijkdom terwijl de echte wereld […]

Lees meer "Praatjes vullen geen gaatjes"

Self-healing door middel van media

“Zelfherstel en vergankelijkheid verkennen via media met behulp van het Japanse genre Iyashikei.” Door Lorraine de Bok, 1747021 Synopsis Na bepaalde traumatische gebeurtenissen, zoals de aardbeving in Kobe in 1995 en de sarin-gasaanval in de metro van Tokio in 1995, bracht Japan een media-genre voort dat er volledig op gericht was de consument rust en […]

Lees meer "Self-healing door middel van media"

De waarde van een merk

We zijn er waarschijnlijk allemaal wel eens voor gevallen: merken waarbij de gehele merkbeleving een grotere rol speelt dan het product zelf. Een extreem voorbeeld: Supreme. Mensen staan in de rij voor een baksteen van $30. Dit is natuurlijk een extreem voorbeeld van merkbeleving. Toch denken merken altijd goed na over de gehele merkbeleving en […]

Lees meer "De waarde van een merk"

Een pakje vol eigenwaarde

Inleiding Vanaf kleins af aan heb ik een grote fascinatie voor patronen. Behang, kleding of inpakpapier, wanneer het een gaaf patroon had, wilde ik het hebben. Daarnaast hielt ik als klein kind al erg van zelfstandigheid. Ik weet nog dat ik bijvoorbeeld tegen mijn moeder zei ‘ik kan niet wachten totdat ik zo oud ben […]

Lees meer "Een pakje vol eigenwaarde"